I Sverige googlas det över 55 miljoner gånger – varje dag. Sökmotoroptimering (SEO) är en väldigt viktig del av marknadsföring idag, och den blir ännu viktigare ju mer vi digitaliseras. Här går vi igenom vad sökmotoroptimering är och hur du lyckas med den. Häng med!

search engine optimization

Del 1: Vad är sökmotoroptimering (SEO)?

Sökmotoroptimering (SEO, search engine optimization) gör man för att en hemsida så lätt som möjligt ska bli hittad i sökmotorer. Google är den absolut vanligaste sökmotorn som folk använder. Man optimerar en specifik sida på sin webbplats för ett specifikt sökord eller en specifik fras.

Du kanske till exempel vill synas högt i sökresultaten på Google när någon googlar ”kastrull”. För att Google ska visa just din sida högst i sökresultatet när någon googlar ”kastrull” så måste Google tro att den personen verkligen kommer uppskatta din sida mer är alla dina konkurrenters sidor om det ämnet. Google vill ju inte riskera att du ska bli missnöjd med deras resultat och istället börja använda en annan sökmotor.

Därför innehåller egentligen SEO väldigt mycket sunt förnuft, men inte bara det.

Sökmotoroptimering är inte samma sak som betald annonsering i till exempel Google Ads. När du googlar ett ord och får en lista med sökresultat från Google står det ofta ”Annons” på vissa av de översta resultaten. Dessa visas där som annonser för de har betalt Google Ads för att synas där.

Under annonserna kommer de sökresultat som visas på grund av sökmotoroptimeringen som är gjord för de sidorna. Man betalar inget till Google för att visas bland sökresultaten (som brukar kallas organiska resultat). De resultaten visas för att Google tycker de resultaten bäst verkar kunna svara på din fråga. Därför tycker många att organiska sökresultat är mer intressanta och värdefulla än annonser. Men annonser har också sina fördelar. Mer om det längre ner.

Varför ska man ha SEO?

Fler och fler människor tar sina beslut genom att googla för att ta reda på saker. Man brukar säga att omkring 90% av konsumenterna som finns online börjar med att Googla när de ska ta ett köpbeslut. Och i Sverige sker som sagt över 55 miljoner sökningar på Google – varje dag.

Sökmotoroptimering kan liknas vid ett skyltfönster på en butiksgata. Folk ser en butik som har ett skyltfönster och hittar dit. Men om en butik ligger där, men varken har en skylt eller ett skyltfönster (alltså sökmotoroptimering) är det ingen som hittar butiken. Det passerar 55 miljoner potentiella kunder varje dag på gatan utanför, men de ser inte att butiken finns och hittar inte dit. Med effektiv sökmotoroptimering öppnas istället dörrarna.

Sökmotoroptimering och SEO

Del 2: Fyra grundläggande delar för att lyckas med SEO

För att få SEO att fungera måste flera olika faktorer jobba tillsammans. Man brukar säga att det finns fyra grundstenar inom SEO:

  • Din webbplats tekniska lösning
  • De sökmotoroptimerade sidornas innehåll
  • Besökarens upplevelse på sidan
  • Länkar till din webbplats från andra webbplatser och inom din egen webbplats

Del 3: Tekniska förutsättningar för SEO

Din webbplats tekniska lösning behöver innehålla vissa specifika delar som en webbplatskarta och SSL-certifikat (https i adressen), och vara tillräckligt snabb att ladda för besökaren. Utan en webbplatskarta får Google svårt att få en överblick över innehållet på din webbplats. Om din webbplats inte har https i början av adressen får den ”minuspoäng” av Google eftersom den inte anses lika säker. Tar en sida för lång tid att ladda för besökaren tappar besökaren intresset och tycker inte att Googles rekommendation var bra.

Några exempel på saker som kan vara bra att kolla lite extra noga på är:

  • Se till att webbplatsen är snabb att ladda.
  • Kolla att google anser att webbplatsen är mobilanpassad.
  • Kontrollera att google indexerar webbplatsen på rätt sätt. (Ett enkelt test är att googla ”site: dinwebadress.se” så visar google bara de resultat från din webbplats som google kan hitta)
  • Se till att webbplatsen inte är blockerad på något sätt. (Om inget resultat dyker upp när du googlar enligt ovan är sidan förmodligen blockerad för sökmotorer.)
  • Hitta länkar som finns till och från er sajt som inte längre fungerar.
  • Lägg in metataggar, descriptions, utgdrag och rubriknivåer H1, H2 på varje sökoptimerad sida gärna på alla.
  • Kolla att URL-strukturen ser bra ut.
  • SSL-certifikat (se till att din adress börjar med https och inte bara http.)

Del 4: Den viktiga starten: Sökordsanalys

Den absolut viktigaste delen när man börjar med SEO är sökordsanalysen. Här väljer man ut vilka sökord man vill sökmotoroptimera för. När du har lärt känna dina besökare och vet vad det är för frågor eller utmaningar de behöver hjälp med så är du väl förberedd för detta jobb.

Här ser man till att:

  • Det ord du vill synas för är lämpligt för dig att synas på, och är något som engagerar din målgrupp.
  • Tillräckligt många enligt Googles historik Googlar det ord du vill optimera för. Är det för få finns ingen vits att optimera för det ordet.
  • Konkurrensen bland de resultat som redan finns på Google inte är för svår att slå.

Ett kraftfullt och gratis verktyg för detta är Googles sökordsplanerare som finns inne i Google Ads. Det är visserligen främst gjort för att skapa annonser men fungerar även bra för att hitta lämpliga sökord. Vi använder även andra tjänster som man behöver betala för, så prova dig fram för att se vad som passar dig bäst.

content och SEO

Del 5: Innehåll (content) och design är viktigt

En grundförutsättning för SEO är att skapa innehåll som folk vill läsa och är anpassat för att kunna ranka bra i Google. Se till att det finns massor av bra innehåll på din webbplats med ett tilltalande och sammanhållet utseende så har du stor chans att din kund verkligen vill läsa, stanna, köpa eller ta kontakt med ditt företag. På köpet kommer du högre på Google. Läs mer om content här.

En sökmotoroptimerad sidas innehåll behöver vara inriktat på det sökord man vill synas på, tex ”kastrull”, men lagom mycket, varken för lite eller för mycket. Det ska kännas naturligt att läsa, inte som att nån bara har fyllt texten med orden ”kastrull”.

Att sökmotoroptimera utan content är som att rida utan en häst. Det går inte speciellt bra.

Lär känna dina besökare

Google utgår ifrån sökarens intention med en sökning. Sedan presenterar Google det urval som de tycker bäst svarar på sökarens frågor utifrån deras intention. Därför är det viktigt att lära känna just dina besökare och veta hur du på bästa sätt (utifrån Googles sätt att se det) kan svara på deras frågor. Din besökares intention med sina frågor avgör vad du ska skriva om. Ett sätt att lära känna din besökare är att skapa ”personas”.

3 punkter som hjälper dig få koll på dina besökare:

  • Identifiera din målgrupp, så att du vet att du fokuserar på rätt personer.
  • Analysera söktrafiken som kommer från google till din webbplats. Vilka sökord har de googlat på för att hitta till din webbplats? Är de sökorden relevanta för det din webbplats erbjuder?
  • Motsvarar webbplatsens innehåll de frågor som din målgrupp vill ha svar på?

Content audit

Att skapa innehåll tar tid. Därför gäller det att vara smart och utnyttja befintligt material och vara fokuserad på vilket material man ska skapa.

  • Kartlägg vilket innehåll ni redan har på er webbplats. Kan man använda befintligt material som det är? Går det att utgå från något och förbättra det?
  • Leta efter eventuella ”luckor” där ni behöver skapa nytt innehåll.
Skriva för sökmotoroptimering och SEO

Hur man skriver för sökmotoroptimering

Googles robotar tittar framförallt på text när de avgör vilken position du ska få i sökresultatslistan. Det finns vissa knep när man skriver för SEO, men kom ihåg att grunden alltid är att skriva utifrån vad din kund vill ha svar på.

Tips för att skriva för sökmotoroptimering:

  • Rubriken (i H1-format) ska börja med eller inkludera ditt utvalda sökord
  • Minimum 600 ord, men det mest optimala är omkring 2500 ord
  • Underrubriker (i H2 och H3-format) och korta stycken, istället för långa sammanhängande textpartier.
  • Det är bra med siffror och statistik (gärna i titel och underrubriker)
  • Bra med listor, antyd gärna redan i rubriken att det finns en lista ”X saker som… ”
  • Några utvalda bilder ska ha en alt-tagg med sökordet.
  • Skriv så att du på ett naturligt sätt skapar både interna och externa länkar.
  • Kopiera inte texter rakt av som redan finns på nätet, då kan det bli ”duplicate content”.
  • Upprepa inte ditt keyword för många gånger, då blir det lätt ”keyword stuffing”

50% of sökningar online är fyra ord eller längre

Bilder, infographics och illustrationer

Google behöver ha en alt-tagg för att förstå innehållet i en bild. Se till att ha med sökordet du vill optimera för i din alt-tagg. Ha inte för stora bilder eftersom sidan riskerar att ladda långsamt då. Men framförallt, se till att locka till vidare läsning med hjälp av dina bilder. Bilder, infographics och illustrationer lättar upp och förenklar och skapar intresse! Att få din besökare att skrolla längre ned på sidan är också viktigt.

Del 6: Besökarens upplevelse påverkar placeringen på Google

Läsarens upplevelse på sidan mäter Google bland annat genom att mäta hur länge besökaren stannar på din sida och hur långt ner de skannar på sidan. Ju bättre resultat din sida får jämfört med konkurrerade sidor, desto högre upp kommer din sida i Googles sökresultat.

SEO är till för att få besök till din webbplats. Men när de väl landar på din webbplats, då är det ju viktigt att de gillar det de ser och inte bara klickar sig därifrån. Vi anser därför att det är stor skillnad på att designa en representativ webbplats eller en effektiv webbplats med ett smart helhetstänk som även konverterar. Det bästa är så klart om designen är både och.

Del 7: Länkar till din webbplats

Länkar som finns på andra webbplatser och som leder till  leder till din webbplats är en annan viktig del av hur sökmotoroptimeringen lyckas.

Google håller koll på vilka som länkar till din webbplats. Om trovärdiga webbplatser länkar till din sida tolkar Google det som att din sida innehåller bra information som folk vill läsa och ta del av. Då rankas din sida högre.

Om du vet någon som du tror vill länka till dig så kan du tipsa dem om att du finns. Det kanske även påverkar vad du väljer att skriva om på dina sökmotoroptimerade sidor. Om du tror att du lättare kan få folk att länka till din sida om du skriver om ett visst ämne kanske du just på grund av det ska skriva om det ämnet.

Men man ska inte bara länka fram och tillbaka mellan din sida och någon kompis sida. Då kan google uppfatta det som att man försöker få länkar genom att ”fuska”, och istället straffa din sida genom att inte visa den lika högt i resultaten. Kom även ihåg att Google vill erbjuda de som googlar de bästa resultaten, så att de som googlar är nöjda med Google.

Det är även viktigt att det finns länkar inom din webbplats till alla dina sidor. Då hittar Google dina sidor lättare och kan se vilken struktur du har på din webbplats.

Sökmotoroptimering SEO

Del 8: Sökmotoroptimering (SEO) eller Google Ads (SEM)?

SEA – Search Engine Advertising, Sökmotorsannonsering
SEO – Search Engine Optimization, Sökmotorsoptimering
SEM – Search Engine Marketing, Sökmotorsmarknadsföring

Både SEO och SEA är bra sätt att locka besökare till din webbplats. Både SEO och SEA räknas som sökmotorsmarknadsföring, alltså SEM.

Trafik från SEO (även kallad organisk trafik) är gratis och kan generera besökare under lång tid, men tar längre tid att skapa. Många anser att resultaten högst upp på Google, som inte är annonser, är mest trovärdiga och klickar hellre på ett sådant resultat.

Google Ads (SEA), alltså annonsering på Google som  du betalar för, är ett snabbt sätt att få placeringen högst upp. Man kan också se sökordsannonseringen som en ”livlina” när sökorden som ”måste” synas  inte kommer tillräckligt högt upp i sökresultaten.

Fördelar med SEO:

  • Den kan ge resultat under lång tid.
  • Resultat som rankar organiskt får stor trovärdighet.
  • Det kan kosta en del pengar men sedan syns du på google gratis.
  • Du är tvungen att skapa relevant material på din webbplats 😉

Nackdelar med SEO:

  • Det tar ofta längre tid att få resultat.
  • Är svårare att styra geografiskt än SEA.

Fördelar med SEA:

  • Det går att styra var annonserna visas geografiskt.
  • Annonserna går att visa för en utvald målgrupp.
  • Man kan exkludera sökord som ger ”fel” slags trafik.
  • Det finns inga krav på hur innehållet ska vara utformat, eller att det är sökoptimerat.
  • Annonseringen är omedelbar.

Nackdelar med SEA:

  • Det kan kosta mycket pengar.
  • När pengarna för annonseringen är slut försvinner annonsen.

SEO+SEA=SEM

SEM är alltså både SEO och SEA tillsammans. Och det ena utesluter inte det andra. Vissa använder liknelsen ”med sökordsannonsering kan du lyfta medan du flyger med sökmotoroptimering”.  Det bästa är många gånger att köra båda delarna samtidigt. Då får du det bästa av långsiktighet och snabba puckar.

Del 9: Mät, analysera och anpassa

Se till att hitta några mätpunkter ni vill mäta. Det är jätteintressant att analysera hur det gått och hitta insikter där man kan förbättra sig (eller så tycker nog många att det inte alls är så ”jätteintressant”, men inser ändå att jobbet behöver göras). Insikter kan även komma utifrån omvärldsbevakning. Vad gör andra som vi inte gör? Varför lyckas de och inte vi? Utifrån insikterna kan ni skapa en plan för hur ni ska lyckas ännu bättre!

Det absolut vanligaste verktygen för att mäta resultat är Google Analytics och Google Search Console. De är både gratis och kraftfulla, men kräver lite inlärning eftersom de innehåller många möjligheter.

När du börjar se resultat kan du också jämföra dem mot målen. Se till att anpassa dina sidor om det behövs, så att du kan få fler klick, fler konverteringar och fler nöjda kunder.

Hur lång tid tar sökmotoroptimering?

Allt beror på hur mycket man ska göra, vilket resultat man vill nå, vilka ord man är ute efter och i vilka länder, hur mycket relevant content som finns att tillgå och vad man har för förutsättningar när man sätter igång. Så det är väldigt individuellt.

Sökmotoroptimering är en långsiktig investering

Sökmotoroptimering är en långsiktig process, det kan ta månader innan man börjar se resultat av sökmotoroptimering. Därför är det även viktigt att ha en strategi och att göra rätt från början. Att lägga upp en grund för SEO-arbetet och sedan följa en plan brukar vara det mest framgångsrika sättet att jobba med SEO.

Del 10: Vad krävs för att lyckas med sökmotoroptimering?

För att lyckas med sin SEO krävs hårt jobb. Det finns hundratals faktorer som påverkar dina placeringar och många saker hänger ihop med varandra. Ingen har ”facit” och dessutom ändras reglerna hela tiden.

Några saker kan man säkerställa för att ha större chans att lyckas:

  1. Content är viktigt! Genomarbetade texter hjälper dina besökare och är ett effektivt sätt för att positionera sig bra på Google.
  2. Se till att din webbplats är användarvänlig. Laddningstid, bildstorlek och att ha SSL-certifikat är sånt som google anser vara viktigt. Och att sidan är mobilanpassad är idag en självklarhet.
  3. Varumärke och upplevelse. SEO gör att du kan locka besökare till din webbplats men det gäller även att fånga deras intresse! Se till att det finns bra sätt att ”fånga upp” din besökare på och leda dem vidare.
  4. Ha en plan för din digitala marknadsföring. Inventera, planera och prioritera.
  5. Jobba tillsammans, driv på varandra. Mät, bevaka och analysera och se till att ni har en plan som ni jobbar efter.

Att bygga webbplatser med SEO-tänk i grunden.

Det gäller att tänka helhet vad det gäller sökmotoroptimering, utseende, teknik och innehåll. Allt hänger nämligen ihop. Tänk därför igenom vad det är er hemsida främst ska åstadkomma och vilket värde kan du tillföra de som kommer att besöka er hemsida. Se även till att du skapar allt i exempelvis wordpress, att det blir en tydlig struktur på hemsidan och att det blir lätt för besökarna att göra rätt val. När du ser till att helheten på hemsidan blir bra kan hemsidan växa och utvecklas med företaget. Vill du ha vår hjälp med sökmotoroptimering och ett helhetstänk kring din digitala marknadsföring? Kontakta oss!

Med 55 miljoner möjliga kunder som passerar utanför ditt skyltfönster varje dag finns många möjligheter att lyckas!

Alinder Design hjälper företag med digital marknadsföring.

Exempel på sånt vi hjälper företag med: varumärkesstrategi, sökmotoroptimering, digital marknadsföring, digital annonsering, webbproduktion etc.

Boka en gratis konsultation