Skip to main content

Många lägger mycket tid och energi på sin webbplats och kanske betalar en hel del för digital marknadsföring. Men om man inte spårar vad besökarna gör på webbplatsen gör så är det svårt att veta vilket resultat det arbete man gör ger och vad som fungerar eller inte.

Här går vi igenom hur du kan förstå dina besökare bättre och hur du kan läsa av din webbplats för att kunna ta den till nästa nivå - med konvertering, spårning, mål, analys, uppföljning och optimering.

1: Varför ska man spåra, mäta och analysera?

Vet du hur din webbplats presterar egentligen? Skulle den kunna generera mer om man gjorde något annorlunda?

För att veta vad som fungerar eller hur vi kan förbättra vår webbplats behöver vi kunna utvärdera vår webbplats. Här är några exempel på varför spårning, mätning och analyser kan vara viktigt: 

  • Förstå hur effektiv din webbplats är
  • Förstå varifrån din trafik kommer 
  • Bättre insikt i vilket innehåll som fungerar 
  • Se hur besökaren beter sig på sidan
  • Öka generering av leads 
  • Förbättra dina marknadsföringskampanjer 
  • Få koll på buggar och annat som försämrar besökarens upplevelse
  • Förbättra besökarens upplevelse på sajten

2: Vad är konvertering? Och vad är en CTA?

En person hittar din webbsida och tycker att du har ett intressant innehåll. Besökaren vill hålla sig informerad och registrerar sig till ditt nyhetsbrev. Detta är ett exempel på vad som kallas “konvertering”. Det finns många olika sätt att få dina kunder att konvertera. En konvertering är helt enkelt när besökaren gör det man vill att de ska göra – dvs ett steg i rätt riktning mot ett definierat mål.

En av anledningarna till att man vill få sina besökare att göra något aktivt på sin webbplats är att det är mätbart. Kan man få besökarens mejladress kan man börja kommunicera via mejl och få en personlig kontakt, vilket lättare leder till en närmare relation och i slutändan ett köp. Laddar besökaren ned en viss guide så kan det ge en ledtråd till vad besökaren vill veta mer om osv.

Det är upp till dig att guida besökaren på ett sätt som leder till en konvertering, vilket ofta sker genom call-to-actions (CTA). Uttrycket call-to-action syftar på att man lockar kunden till att göra något aktivt på sidan. Ett exempel på en CTA kan vara en knapp där det står “ladda ner” eller “demo”.

3. Kommunicera på rätt sätt till rätt kunder – identifiera dina personas

Det första du bör göra är att identifiera dina personas. Att förstå exakt vem du marknadsför till, vad de går igång på och hur de kommunicerar hjälper dig att kommunicera med dina kunder på ett sätt som de kan ta till sig. För att kunna skapa CTA:er som dessa personas reagerar på är det viktigt att du förstår vad de söker efter, vad som är viktigt för dem och vad de agerar på. Du kan också lära dig mer om hur dina potentiella kunder interagerar med din webbsida vilket du gör genom att mäta trafiken. 

Läs mer om hur man skapar personas här

Besökare konverterar när de känner tillit, inspiration och ett tillmötesgått behov. Tillit och inspiration behöver de känna snabbt, redan vid första ögonkastet på din sajt. I detta skede är det viktigt att besökaren får ett bra första intryck av sajten – att webbplatsens design, bilder och rubriker tilltalar besökaren. När du väl har fångat kundens uppmärksamhet har du lite mer tid på dig att förklara för besökaren varför den ska konvertera.

4: Skapa konverteringspunkter

En konverteringspunkt är ett ställe på din webbplats där din besökare agerar, som du också kan mäta. Några exempel på konverteringspunkter är:

  • Genomfört köp
  • Nedladdade guider eller whitepapers
  • Anmälan till ett webinarie eller en konsultation
  • Ifyllt kontaktformulär
  • Skapande av konto
  • Nedladdning av demo
  • Prenumeration av nyhetsbrev 

I många fall kan du ha nytta av att skapa flera olika sorters konverteringspunkter. Dina besökare är mest troligt i helt olika faser av sin köpresa och behöver därför olika typer av konverteringspunkter.

Läs mer om köpresan och de olika stadierna här:

Fas 1: Attrahera.   Fas 2: Engagera.   Fas 3: Underhålla

För att uppnå en optimal konverteringsgrad behöver man ofta ha flera olika typer av konverteringspunkter som sammantaget tilltalar så många som möjligt. Gör en lista på möjliga kunder/besökare och klura ut vad just de skulle reagera på. Skriv sedan ihop en lista på de olika CTA:er som dina besökare kan komma att reagera på. Ungefär så många olika typer av CTA:er bör du ha för att optimera din hemsida för konvertertingar.

Oavsett vad en besökare gör på din webbplats så vill du att besöket på din hemsida ska leda till en påbörjad kundrelation.

De besökare som är intresserade av en långvarig relation med ditt företag kanske vill registrera sig till nyhetsbrevet för att lära känna er bättre innan köp. Andra kanske vill ladda ner en kort guide om hur produkten används. Sedan finns det ju självklart de som är redo att köpa direkt.

5: Underlätta för dina kunder att konvertera

Du kan hjälpa dina kunder på traven för att underlätta en konvertering. Försök komma på de viktigaste frågorna dina kunder har när de besöker din hemsida, skriv sedan texter som svarar på dessa frågor. Att veta exakt vilka frågor som kommer upp är omöjligt, därför kan det vara bra att ha en live-chat som kan svara på kundernas frågor i realtid. Du kan också använda dig av videoklipp som ger ett mer personligt intryck (vilket bygger tillit och relation) och även gör det lättare för kunden att se varför de behöver din produkt.

Varje webbplats och kundgrupp är olika, men det finns några saker som ökar konverteringsgraden för många.

  • Se till att din webbplats är snabb, fungerar bra och är anpassad till mobil.
  • Använd ett språk som är lättförståeligt och bygger tillit.
  • Tänk utifrån vad som är viktigt för dina kunder istället för att fokusera på produktens/tjänstens alla detaljer för mycket.
  • Skapa en tilltalande design som är i linje med ditt varumärke och som är enkel att navigera. Kom ihåg att designens slutgiltiga uppgift är att konvertera, inte enbart att vara representativ.
  • Skapa personligt, engagerande och dynamiskt innehåll (dvs undvik texter som blir tråkiga att ta sig igenom, även om de är informativa. Är de för långa och tråkiga kommer ingen läsa dem).
  • Skapa förtroende genom att visa vad andra tycker om er eller er produkt genom exempelvis omdömen från kunder, rating, citat etc.
  • Testa din copy och CTA placeringar genom att göra olika varianter och se vilka som fungerar bäst.
  • Var tillgänglig och ge svar på frågor genom att exempelvis implementera en chatt eller ha med svar på vanliga frågor där det passar.
  • Ta bort distraktioner (t.ex. onödigt innehåll, irriterande pop-ups etc.)
  • Analysera konkurrenternas webbplatser för att se vad de gör bra och vad du kan göra bättre.
  • Tidsbegränsade erbjudanden kan skapa mer “urgency”
  • Ha så få fält som möjligt att fylla i när dina kunder ska ladda ner eller anmäla sig till något. 
  • Gör dina CTA:er lättillgängliga genom att exempelvis alltid låta vissa huvud-CTA:er vara tillgängliga i toppmenyn eller i sticky headers. (Här kan vi lägga in ett exempel på hur det kan se ut med en toppmeny.)

Kunder konverterar när processen är smidig, alla frågor är besvarade, tilliten är funnen och ett tydligt värde är presenterat.

6: Ett exempel på förbättrad konvertering

En kund ville få in många anmälningar till ett event. Kunden använde ett formulär som som implementerats på sidan. De märkte att de fick för få anmälningar. Vi kopplades in och gjorde en analys. Efter det gjorde vi fyra tydliga åtgärder:

  1. Vi bytte formuläret till en integrerad variant som inte var beroende av en tredje part. Detta innebar att vi kunde styra innehållet i formuläret mycket smidigare direkt i wordpress.
  2. Vi la till taggar i formuläret så att det gick att mäta vart besökarna kom ifrån och mycket annat.
  3. Vi tog bort några extra fält så att det blev så få fält som möjligt att fylla i (många tycker att det är krångligt när det blir för mycket att fylla i.)
  4. Formuläret innehöll en text om att de var tvungna att betala en no-show-avgift och text om att man var tvungen attt läsa igenom allmänna villkor. Detta togs bort eftersom företaget resonerade att det var viktigare att folk vågade anmäla sig (många blir avskräckta när det kan kosta pengar ifall de glömmer att avanmäla sig).

Efter dessa åtgärder började formulären generera anmälningar! Det märktes tydligt från en dag till en annan.

7: Google Analytics och Google Tag manager

Vi nämnde tidigare att konverteringar ökar när du förstår besökaren. Besökaren förstår du genom research och genom att spåra trafiken på din webbplats: var den kommer ifrån, hur besökarna beter sig, vid vilka sidor de lämnar webbplatsen etc. För att spåra detta använder vi oss bland annat av Google Analytics och Google Tag Manager, vilket är de två vanligaste verktygen, även om vi använder fler verktyg till specifika saker. Google Analytics och Google Tag manager är gratis och tillgängligt för vem som helst. Man kan göra enklare typ av spårning enbart med hjälp av Google Analytics. Men med Google Tag manager har man möjlighet att sätta upp mycket mer avancerad spårning.

Google Analytics

Google Analytics kopplar du till din webbplats för att få besöksstatistik. Det kan vara antal besökare, hur de rör sig på sajten och vad de gör på sajten. Google Analytics kan ge dig insikt i hur väl din webbplats fungerar och vilka sidor som presterar bäst.

Med Google Tag Manager (GTM)

Med Google Tag Manager (GTM) sätter man upp spårning på sajten. GTM ger dig inte statistik, istället skickas detaljerad data från GTM till Analytics. I Tag Manager bestämmer du själv vad som ska spåras, vilketgör det  möjligt att spåra de  delar av webbplatsen som är relevant för just dig och din konvertering.

Det svåra kan vara att sätta upp spårningen, förstå informationen och vad man göra med den. Ofta tolkar man informationen felaktigt om man inte är så erfaren och då kan analyserna och ändringarna man gör bli felaktiga. Ta gärna hjälp av några som är vana att tagga upp, mäta och analysera webbplatser för att undvika detta. 

8: Kontinuerlig uppföljning

För att förstå kunderna och deras engagemang och interaktion med webbplatsen är det viktigt att du kontinuerligt följer upp vad som händer på din webbplats.

För företag som inte är så aktiva på sin sajt kan det räcka att se över sin statistik med någon månads mellanrum. För större företag, eller företag med en väldigt aktiv webbplats kan man kolla av oftare, ibland kan man vilja göra det varje dag. Ju oftare du gör en uppföljning, desto snabbare har du möjlighet att anpassa din webbplats för besökarna och maximera konverteringar.

Om du kör speciella kampanjer bör du se över trafiken dagligen samt göra en analys i slutet av kampanjen som du jämför med föregående kampanjer. Detta kommer att ge dig insikt i hur nästa kampanj kan göras ännu bättre och minska marknadsföringsbudgeten.

Men såklart är det allra viktigaste att mäta rätt saker och dra rätt slutsatser av det man spårar. Då får man verkligen möjlighet att utveckla sin sajt och sina kundrelationer.

9: Exempel på insikter från mätning

Sökord: Följa de ord som din målgrupp söker på för att se så att de söker på relevanta sökord. Söker de på ord du inte vill förknippas med kan du se till att ändra innehållet på din webbplats. Om du annonserar på Google Ads kan du till och med lägga till “negativa sökord” som betyder att man inte vill synas på dessa ord.

Bouncerate: Bouncerate betyder avvisningsfrekvens och är när någon kommer in på en sida och direkt lämnar den. Märker du att en sida har en hög bouncerate kan det betyda att sidan inte känns relevant eller att något annat är fel. Då kan du åtgärda det genom att se till att ändra innehållet eller göra annat för att bounceraten ska minska. Det kan vara bra att veta att en hög avvisningsfrekvens inte alls behöver vara något konstigt, eller något att oroa sig för, men kan vara bra att hålla koll på.

Vilken enhet som de flesta besökare kommer ifrån: Om 90% av dina besökare kommer från desktop är det så klart viktigast att lägga mest energi på att desktop-versionen blir tiptopp! Men många gånger är det kanske 50% som besöker din webbplats från mobilen och då är det viktigt att den mobila versionen är lika bra och optimerad som din desktop-version.

Vilken trafikkälla som ger mest relevant trafik: Först och främst kan du ta reda på om det exempelvis är dina mejlutskick, sociala medier eller söktrafik från Google som ger er flest relevanta leads. Och om det är sociala medier kan du ta reda på vilken kanal inom sociala medier som är genererar bäst trafik. Om du märker att de allra flesta kommer från facebook men inte några från de andra kanalerna kan du fokusera dina insatser mer där de gör mest nytta och får bäst respons.

Sökfunktion: Om din webbplats har en sökfunktion kan du exempelvis se om det är många som söker på något specifikt ord kan det tyda på att det är svårt att hitta det på webbplatsen. Det kan även betyda att det är något målgruppen efterfrågar och vill ha information om. Det kan vara värdefullt att fånga upp.

Nedladdade guider eller lästa blogginlägg: Om ni märker att det är någon viss guide ni har som laddas ned av extra många besökare eller något visst blogginlägg som många läser så kan man dra slutsatsen att man kan göra mer på samma tema.

10: Mål och nyckeltal

Den som inte vill gissa sig till vad som händer på sin webbplats blir genast medveten om att det finns mycket att mäta och att det kan vara svårt att veta exakt vad man ska mäta. Många vill gärna mäta precis allt som händer på webbplatsen, men det gäller att fokusera och välja ut den data som man faktiskt kan använda och dra slutsatser från, annars blir det lätt överväldigande mycket information att hålla reda på. Välj ut några specifika mätpunkter som du enkelt kan använda och ta beslut utifrån, så att du säkerställer att du lägger din energi på rätt ställe.

En bra början är att svara på följande frågor:

  1. Vad är målet med ditt företag? 
  2. Vad vill du att besökare ska göra på hemsidan för att företaget ska nå sitt mål?

Svaren på dessa frågor visar även vad det är du behöver spåra. Här är några exempel på vad du kan spåra och målsätta:

  • Genererade leads
  • Registrering på testperiod eller bokad demo
  • Nya konton skapade
  • Prenumeration på nyhetsbrev 
  • Klick på telefon eller mejl
  • Chattsession startad
  • Video-uppspelningar
  • Vilken trafikkälla som ger mest relevanta leads (exempelvis söktrafik från Google, trafik från sociala medier, mejlkampanjer)
  • Tid spenderad på webbplatsen/specifika sidor
  • Skrolldjup
  • Vidare klick på länkar/knappar
  • Om du har en sökfunktion kan du se vad folk söker på
  • Antalet besökare på webbplatsen
  • Hur många gånger ett formulär fylls i.
  • Konvertertingsgraden, alltså antalet besökare som fyller i ett formulär på en sida delat på antalet besökare på den sidan.
  • Vilka blogginlägg eller guider som genererar flest nedladdningar

11: Analyser kan ge oväntade insikter

Ofta vill man använda spårning och mätning för att kunna hålla koll på att inget går fel håll. Men man vi brukar även använda den för att göra små kontinuerliga förbättringar, så att man ser till att webbplatsen blir bättre och ger små positiva förändringar över tid.

Ibland kan det även vara att man upptäcker något helt annat. Ett erbjudande, en guide eller en konsultation är inte alltid tillräckligt intressant för att få kunderna att lämna sin mejladress, boka eller köpa – hur bra och intressanta det än är. Då är det kanske något annat som måste göras för att öka konverteringen. Genom spårning, mätning och analyser kan man få reda på vad som behöver ändras.

Ett konkret exempel: Ett företag erbjuder ett digitalt verktyg. Med hjälp av spårning och mätning har de sett att försäljningen minskat trots att man gjort intressanta guider att ladda ner och webinarier att delta i. Men när man analyserar sina konkurrenterna visar det tydligt att alla andra liknande jämförbara tjänster uppdaterat sina verktyg så att de nu erbjuder sina verktyg i en molntjänst som inte behöver installeras på datorn, utan kan nås från alla olika enheter. Detta är avgörande för denna målgrupp och gör att användarna väljer konkurrenternas verktyg istället, även företagets verktyg i sig är snäppet bättre. Denna insikt gör att företaget behöver ändra sin produkt och göra så att den blir likvärdigt tillgänglig som molntjänst, såsom konkurrenternas verktyg. Efter förändringen har försäljningen gått upp igen.

Behöver ni hjälp?

Känns det svårt och komplicerat eller har ni helt enkelt inte tid att göra detta själva så är ni välkomna att kontakta oss så kan vi berätta mer och rekommendera vad ni ska mäta och rekommendera vad just ni behöver.

Alinder Design hjälper företag med digital marknadsföring.

Exempel på sånt vi hjälper företag med: varumärkesstrategi, sökmotoroptimering, digital marknadsföring, digital annonsering, webbproduktion etc.

Boka en gratis konsultation