Content - hur man skapar strategiskt, drivande och värdefullt innehåll.

Med hjälp av ett engagerande och relevant innehåll, så kallat content, kan du bygga varumärkets personlighet och därmed skapa förtroende hos dina mottagare - och på samma gång få Googles uppmärksamhet och därmed driva trafik till din webbplats.

Boka gratis konsultation
content

Varför är det viktigt att du kontinuerligt skapar bra content på din webbplats? Och på vilket sätt hänger det ihop med design och strategi?

En webbplats kan, även om den är gjord med bra design och strategi, bli som ett tomt skal om det inte finns bra content. Jämför med ifall webbplatsen var en människa. Då skulle du tycka det var viktigt hur personen ser ut, men lika viktigt vad personen har att säga. Man kan säga att content är det som skapar varumärkets personlighet.

Hur kan content vara lönsamt för företag?

Företag som skapar riktigt bra content lockar, informerar, hjälper, skapar möjligheter och löser problem åt sina kunder. Och det i sin tur känns engagerande och skapar förtroende och lojalitet – vilket är en bra grogrund för lönsamhet.

Varför kallas det ”content” och inte bara ”innehåll”?

I marknadsföringssammanhang säger vi ”content” och inte innehåll, när vi menar innehåll som är relevant för mottagaren och skapar värde, engagemang eller lösningar på problem för mottagaren. Vi använder helt enkelt det engelska låneordet för att särskilja relevant och värdefullt innehåll från diverse reklaminnehåll, produktfokuserat innehåll och annat mer eller mindre irrelevant och värdelöst innehåll.

Design utan content är som en ram utan fotografi. I bästa fall är det dekorativt.

Sara Alinder, Senior Communication DesignerAlinder Design

“Design utan content är som en ram utan fotografi. I bästa fall är det dekorativt.”

Sara Alinder, Senior Communication DesignerAlinder Design
content och SEO

Content och sökoptimering

Content hänger tajt ihop med sökoptimering. Det gäller att ha koll på sin sökoptimering innan man börjar skapa innehåll på sin webbplats. Med relevant content på webbplatsen, gjord utifrån bra keyword research, kan du skapa organisk söktrafik. Organisk söktrafik innebär att Google kan hitta ditt content och på det sättet leda potentiella kunder till din webbplats.

Inbound som metodik

Strukturerar upp allt content och gör det google-anpassat

Problemet med content är att väldigt många saknar en ordentlig strategi för att veta vad som ska göras, hur och varför. Och det saknas ett sätt att mäta om marknadsföringen funkar. Inboundmetodiken bygger på att strukturera upp allt content. Det är ett uttänkt och strukturerat sätt att jobba, för att skapa mål, skapa rätt sorts content för rätt sorts människor i rätt del av köpresan och mäta resultat för att få kunskap om hur marknadsföringen kan optimeras.

Innehållskluster med relevant innehåll

Genom att jobba fram sökoptimerat, relevant innehåll och skapa ungefär som spindelnät med länkar mellan olika relevanta artiklar så förstår google att det är något de vill ranka högt.

Personas

Genom att jobba strategiskt med kartläggning av vilka dina kunder är (personas), så vet du vilken typ av innehåll du ska producera för att det ska vara intressant för dem. En persona bör fokusera på din ideala köpares drivkrafter, utmaningar och mål.

Inbound-metodiken

Inbound-metodiken består kortfattat av fyra faser och går ut på att attrahera besökare (oftast till hemsidan), konvertera dem till leads, omvandla dessa leads till kunder och till sist till att bli nöjda kunder och förespråkare av ditt företag.

Exempel på företag som gjort lyckad content som driver trafik

Sportamore är ett svenskt företag inom genren sport- och friluftskläder som därigenom har en hel del konkurrens på nätet. De har ett fokus i sin marknadsföring att ständigt skapa nytt sökoptimerat, strategiskt content. Bland annat har de skapat ett integrerat magasin på deras webbplats med artiklar om allt från skidtrender till tester av olika produkter.

Malmöhus Mäklarna använder content och inboundmetodiken för att öka sin webbtrafik, leads och försäljning. De har bland annat ”tips & guider” där de bjuder på nyttig info när du ska sälja eller köpa bostad.

Långsiktighet och löpande produktion är nyckeln

Google tittar bland annat på hur ofta det skapas innehåll på webbplatser. Det gör att Google uppfattar en webbplats där det skapas nytt innehåll som lockar besökare som en mer intressant webbplats och därmed rankar denna högre.

Att tänka att man ska göra innehåll när man ”får tid över” eller ”när man får bra idéer” skapar ett sporadiskt flöde av content och är oftast ett dåligt upplägg. Anledningen till det är att contentskapande kräver att man är mycket mer strukturerad och planerad – om det ska ge något resultat.

Contentplan

Att göra riktigt bra content kan vara tidskrävande. Så det gäller att tänka effektivt och planera ordentligt. Tänk igenom hur många artiklar/sociala inlägg/mejlutskick som ska publiceras varje månad/vecka/dag. Vad ska ditt contentskapande leda till? Lägg upp en realistisk planering, en s.k. contentkalender, för årets insatser och när varje del ska produceras.

Vanliga frågor om content

Vad är skillnaden på inbound marketing och content marketing?

Content marketing är innehållsmarknadsföring, bygger på att skapa värdefullt innehåll (precis som inbound marketing) och består av någon form av redaktionellt material. Problemet med content marketing är att de flesta saknar en ordentlig strategi för att veta vad som ska göras, hur och varför. Och det saknas ett sätt att mäta om marknadsföringen funkar.

Inbound marketing däremot är en specifik metodik som bygger på att hjälpa företag att strukturera upp allt content. Dessutom är det ofta kopplat till ett marketing-automation-system som både automatiserar delar av marknadsföringen och gör så att det blir mätbart.

Content marketing ingår alltså i Inbound marketing, men är ett mer uttänkt och strukturerat sätt att jobba, för att skapa mål, skapa rätt sorts content och mäta resultat för att få kunskap om hur marknadsföringen kan optimeras.

Vad är typiskt content?

Content kan bestå av text, foton, filmer som kan bli bloggartiklar, guider, webinarier, infographics, inlägg i sociala medier, mejlutskick och liknande. Men man kan även se hjälpsamma eller roliga typer av quiz och räknare som content.

Om jag inte har tillräckligt med kunskap, tid eller resurser, vad gör jag då?

Vill du ha strategiskt innehåll producerat och publicerat kontinuerligt, men har inte tid att göra allt själva? Det är inte så ovanligt i så fall. Många företag tar hjälp utifrån.

Om du vill anlita oss så börjar vi tillsammans med ditt team med att lägga upp en strategi för årets insatser, vi analyserar personas och sätter upp mål. Vi jobbar tillsammans vidare med att löpande skapa content, publicera det på er webbplats, driva trafik via sociala medier och mejlutskick samt analysera och optimera.

Kan någon utifrån verkligen skriva om vårt företag, våra visioner och sånt som engagerar våra användare på ett trovärdigt sätt?

Grunden är alltid att, vem det än är som ska skapa content åt er, lär känna ditt företag på djupet, era produkter och/eller tjänster, och därmed kan skapa innehåll som inte bara blir platt eller skrapar på ytan.

Ofta behöver vi jobba tillsammans för att verkligen skapa ett innehåll som är tillräckligt djupgående. Ibland behöver vi knappt någon hjälp alls för att skapa relevant och intressant content. Allt beror på vilken sorts content som ska skapas.

Hur kommer jag igång?

För att komma igång så kan ni höra av er till oss!

Men vill ni börja på egen hand finns det en otroligt bra källa till kunskap och där kan ni lära er det mesta om hur ni kan komma igång med contentskapande och få flera på företaget involverade: Hubspot Academy

Vad kostar det?

Vad det kostar beror helt på hur mycket budget ni kan lägga och hur snabbt resultat ni vill ha. Vi jobbar med ett retainer-upplägg månadsvis. Då lägger man en månadsbudget och ser till att lägga upp en plan på vad som ska utföras varje månad, följer upp och kollar vartefter så att målen nås och att man är flexibel.

Hög kvalitet. Prisbelönt design.

Vill du att vi hjälper dig med ditt content?

Se exempel på projekt

PolarQuest Expeditions

PolarQuest Expeditions

28 maj, 2018

Stockholm School of Economics

Stockholm School of Economics

26 maj, 2018

Deli Verkstan

Deli Verkstan

1 maj, 2018

Connect Sweden

Connect Sweden

20 juli, 2015