Bra webbdesign är representativ. Effektiv webbdesign konverterar.
Tidigare var webbplatser mer som onlinebroschyrer, byggda för att se bra ut och ingenting annat. Kanske påverkade de offlineköpbeslut – kanske gjorde de det inte. Men precis som köparnas beteenden ändrats har sökmotorer och webben utvecklats och denna syn på webbplatser har blivit föråldrad.
Så låt oss vara överens om en sak: Målet med webbdesign inte att få en ”snyggare” webbplats. Målet är inte att den ska vara optimerad för mobil, ipad och desktop.
Målet är i slutändan att skapa effektiv webbdesign, eller hur? En webbplats som jobbar för att ditt företag ska nå sina mål.
Även om en effektiv webbplats måste se bra ut så handlar effektiv webbdesign om mycket mer än det visuella. Det inkluderar strategin bakom webbplatsen, strukturen, innehållet, layout, SEO och mycket mer.
En effektiv webbplats kräver att du sätter din besökare först – inte designen – och möter deras behov på alla stadier av deras köpresa.
För bra webbdesign räcker inte längre. Den måste även vara EFFEKTIV.