Strategisk kommunikation

Att jobba i rätt riktning med rätt förutsättningar gör oftast hela skillnaden.

Vandra omkring planlöst eller ha mål, karta och riktning

Tänk dig ett scenario där du ska ut i skogen och vandra, då tar du rimligtvis med dig en karta. Du har troligtvis ett mål med din vandring och du tänker ut vilken väg du ska ta dig fram innan du sätter igång. Ingen skulle gå rakt ut i skogen, utan plan och hoppas på det bästa… detta känns rätt självklart, eller hur?

Men när företag ska fylla sin hemsida och sina digitala kanaler med kommunikation så är det precis så många gör. Utan varken mål, karta eller plan sätter de igång. Det är en dålig investering och känns ofta både svårjobbat, förvirrat och ineffektivt.

Att jobba med affärsmässigt effektiva lösningar inom marknadsföring kräver att man sätter tydliga mål, ser till att kartlägga sin position och att man bestämmer sig för vilken väg man ska ta – kort sagt skapa genomtänkt strategisk kommunikation.

strategisk kommunikation

Sju grundläggande frågor inom strategisk kommunikation

Här är sju konkreta frågor som man behöver svara på i arbetet med strategisk kommunikation. För att få fram svaren använder vi oss av vårt ramverk.

1: Skapa en kommunikativ bas

Hur ska ert varumärke upplevas?

För att skapa varumärkesigenkänning, genom strategisk kommunikation är det smart att skapa en kommunikativ bas man kan utgå ifrån. Vi skapar visuella och kommunikativa riktlinjer, koncept, mallar och processer.

Nedan är några exempel där vi har hjälpt våra kunder med just detta:

2: Definiera utmaningar och sätt mål

Vilken affärs- eller verksamhetsnytta ska marknadsinsatserna bidra till?

Att skapa affärsmässigt effektiva lösningar gör man genom att först och främst förstå och sätta sig in i sin verksamhet, sina användare, sina mål och utmaningar. När man är klar med vad de övergripande målen och utmaningarna är kan man börja med mål och utmaningar i ett specifikt projekt, exempelvis en hemsida, digital strategi eller inbound- och contentstrategi.

3: Inventera

Vad har ni för förutsättningar?

Vad ni har för budget och vilka resurser ni har för er marknadsföring internt är faktorer som i stor grad påverkar era möjligheter. Man behöver få koll på vad som fungerar bra idag, vad som fungerar mindre bra och vad man kan göra mer av. Kanske behöver hemsidan förändras för att få större effekt? De program, verktyg och kanaler som man använder, fungerar de bra eller behöver de ses över? Om det finns mycket befintligt content kan man återanvända det och stöpa om det. Efter en analys av er SEO kanske man behöver lägga till, dra ifrån och delvis tänka om.

4: Analysera konkurrenter

Hur ligger ni till jämfört med era konkurrenter?

Med allra största säkerhet har ni konkurrenter. Perfekt! Från konkurrenter finns mycket information att hämta. Information om vad de gör bra (som man kan inspireras av), vad de gör mindre bra (det man inte vill ta efter),  vad de sökmotoroptimerat för, vilket content på deras hemsida som drar mest trafik etc. Era konkurrenterna är en grymt viktig källa till viktiga insikter för oss, när vi arbetar med er strategiska kommunikation.

5: Identifiera och lär känna dina kunder

Vilka personer ska vi påverka?

För att marknadsföring ska bli verkligt effektiv måste du veta vem du pratar med. “Personas” är fiktiva människor som representerar en idealisk kund för ditt företag. Vi undersöker vad de går igång på, vilka utmaningar de har och vad de vill ha svar på.

Vad gillar kunderna? Vad irriterar dem? Vad är kundernas främsta problem/utmaning och på vilket sätt är tjänsten/produkten en lösning på deras problem/utmaning? I vilken del av deras köpresa ska vi lägga mest krut?

6: Ta fram en taktik

Hur ska ert varumärke positioneras?

Var finns luckor i konkurrenternas kommunikation? Vilken sorts kommunikation och vilka kanaler kommer att fungera bäst? Vilka sökord kan ni få genomslag med? Hur ska ni få just ert varumärke att uppmärksammas? Hur ska ni nå ut till rätt målgrupp? Här gäller det att samla de insikter man gjort och lista ut smartaste sättet att nå fram.

7: Lägg upp en plan

Vad ska göras och när?

Vi tar fram specifikationer på det innehåll som ska göras för att ditt företag ska få så stort genomslag som möjligt för att nå dina mål. En innehållskalender ser till att man får överblick på vilka datum som vad ska publiceras och i vilken kanal det ska gå.

Jobba långsiktigt och med ständig förbättring.

Jobbet med ert företags kommunikation blir aldrig klart.

Många gör en hemsida och firar när de är ”klara”. Sen händer det inte någonting… kanske några sporadiska nyhetsinlägg och uppdateringar på sociala medier då och då. Någon stackare på kontoret har fått ansvaret för hemsidan - utöver deras vanliga uppgifter. Men för att ert varumärke ska kännas aktuellt behöver det kommuniceras med dina kunder kontinuerligt! Och strategiskt så klart ;-).

Hur ser det ut framöver?

Det företag som står still går i praktiken bakåt. Den nya verkligheten är att förändringar är en stor del av företagens vardag. Företag behöver vara öppna, snabba, aktiva, tydliga och mer självkritiska – och ständigt förbättras. Vi hjälper dig att hålla koll på nya konkurrenter, köpmönster, digitala kanaler, värderingar – och att anpassa er!

Alinder Design hjälper företag att ta fram träffsäkra, genomtänkta strategier.

Exempel på strategier vi hjälper företag med: strategi för hemsida, marknadsstrategi, varumärkesstrategi, digital strategi, inbound- och contentstrategi.

Boka en gratis konsultation