Digital marknadsföring -
mer trafik och nya affärer
Varje dag görs över 55 miljoner sökningar på Google, bara i Sverige. Så internet är en plats där väldigt många potentiella kunder letar information. Men får du in tillräckligt många potentiella kunder till din webbplats? Utan trafik till spelar det ingen roll hur bra din webbplats är.
Digital marknadsföring är ett väldigt brett begrepp. Målsättningen med digital marknadsföring är oftast att få fler att upptäcka ett företags hemsida, skapa fler affärer, bygga varumärket starkare, nå ut med information eller ge service åt befintliga kunder.
Låt säga att du byggt en riktigt bra webbplats men att du upplever att du inte har tillräckligt med besökare. Hur får man då besökare till sin webbplats?
För att nå ut till fler potentiella kunder genom digital marknadsföring brukar vi bland annat jobba med:
- Sökmotoroptimering
- Google Ads
- Sociala medier
Sökmotoroptimering (SEO)
När man lyckas med sin sökmotoroptimering (SEO) får man så kallad ”organisk trafik” till sin webbplats. I grunden bygger sökmotoroptimering på redaktionellt innehåll.
När man har byggt upp en stor mängd redaktionellt innehåll har man skapat ett kraftfullt verktyg för att nå ut med sina budskap och stärka sitt varumärke på lång sikt.
Så om man kombinerar det med sociala medier och annonsering kan detta ge effekt även på kort sikt.
Fyra grundstenar inom SEO
För att få SEO att fungera måste flera olika faktorer jobba tillsammans. Man brukar säga att det finns fyra grundstenar inom SEO:
- Din webbplats tekniska lösning
- De sökmotoroptimerade sidornas innehåll
- Besökarens upplevelse på sidan
- Länkar till din webbplats från andra webbplatser och inom din egen webbplats
Här går vi inte in närmare på exakt hur man gör sin SEO, det kan ni läsa mer om i vår omfattande SEO-artikel.
Så SEO går alltså kortfattat ut på att man gör olika åtgärder för att förbättra din position på Google (utan att betala för annonsering). När man har gjort jobbet med sökmotoroptimering rätt har man chans att få en hel del trafik utan kostnad under lång tid, och denna trafik kommer att vara väldigt relevant.
Google Ads
Idag Googlar i stort sett alla så fort man behöver information om något.
Med Google ads förbättrar du din position för de sökord ni vill synas på hos Google med betalda annonser. När man annonserar med Google Ads får man många fördelar.
Google Ads och SEO ofta en bra kombination
Vi brukar rekommendera en mix av SEO (sökmotoroptimering) och Google Ads. Anledningen är att de kompletterar varandra och man kan få en hel del bra fördelar av att göra båda. Genom annonsering via Google kan man få bästa position (ovanför de organiska sökresultaten) även om du har en ny webbplats eller på sökord som är väldigt svåra att sökmotoroptimera för.
Google Ads är ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sig på. När man annonserar på Google Ads kan välja att inte betala för själva visningen av annonsen. Då tar Google betalt först när kunden klickar på din annons.
Vi mäter och gör löpande rapportering för att kunna optimera annonseringen på Google men även för att ni som kunder ska få full inblick i arbetet med Google Ads.
Digital marknadsföring
Lite intressant fakta och statistik om digital marknadsföring (källa):
- Över 64% av marknadsförare investerar i sökmotoroptimering.
- 70-80% av de som söker på sökmotorer är bara intresserade av de organiska resultaten.
- 74% av marknadsförare investerar i betald social media.
64
80
74
Exempel på webbplatser
och digital närvaro
Digital marknadsföring för B2B
Längre köpcykler – större köp
Har ditt företag erbjudanden som kräver lite mer research innan köp, eller erbjuder du produkter eller tjänster som har lite längre köpcykler? Då är det extra viktigt att strategin för din webbplats är långsiktig. De flesta företag som vi jobbar med är B2B-företag. För att få mest nytta av sin webbplats bör man satsa helhjärtat och långsiktigt. Anledningen är att en bra webbplats är ett åtagande som kräver både tid, kontinuitet och budget.
Ny webbplats?
Vill du göra en ny webbplats eller är nyfiken på hur ett helhetstänk för digital marknadsföring skulle kunna fungera för er? Isåfall kan du börja med att ladda ner vår guide eller boka in en konsultation!
Vanliga frågor om digital marknadsföring
Vad kostar det?
Vi brukar rekommendera våra kunder att ha ett så kallat retainer-samarbete med oss, där vi kan hjälpa er att skapa digital marknadsföring, månad efter månad. Anledningen är att en sådan lösning hjälper er att få en kontinuitet, ett helhetstänk och en riktning i era marknadsinsatser. En till del vi mäter är vad som fungerar bra, och vad som fungerar mindre bra, så att insatserna blir ännu mer effektiva över tid.
Får jag automatiskt en sökoptimerad webbplats när ni jobbar med sökmotoroptimering?
När vi bygger en webbplats skapar vi även förutsättningar för att kunna göra sökoptimering. Dessutom gör vi research så att ni vet vad ni ska skriva om för att kunna få relevant trafik från Google. Ibland skriver vi material som vi sedan sökmotoroptimerar, ibland skriver kunderna själva grunden och sedan gör vi den tekniska biten och justerar texterna för sökmotoroptimering.
Vad kostar det?
Vad det kostar beror helt på hur mycket budget ni kan lägga, hur snabbt resultat ni vill ha och hur mycket material ni själva har att tillgå eller kan skapa.
Hur kommer jag igång?
För att komma igång så kan ni höra av er till oss! Då går vi tillsammans igenom era förutsättningar för att hitta ett upplägg som passar er.
Sociala medier
Inlägg och annonsering
På sociala medier kan du både göra så kallade ”inlägg” och annonsera. Att synas på sociala medier är ett bra sätt för att få sitt företag att kännas lättillgängligt för sina kunder. När vi skapar marknadsföring för sociala medier hjälper vi er att nå ut genom att ta fram en strategi och skapa engagerande och träffsäkert innehåll som tilltalar målgruppen.
Sociala medier för B2B
De sociala medier som oftast är relevanta för B2B-företag i Sverige är:
- Facebook
- Instagram
- Linkedin