Inboundmetodiken är uppbyggd med kunden i centrum och består av tre faser: attrahera, engagera och underhålla.
Det första stadiet är att attrahera din målgrupp med hjälp av kvalitativt innehåll som ger lösningar och svar på din målgrupps problem och utmaningar. Det gör du med hjälp av artiklar som är optimerade för rätt sökord, relevanta för målgruppen och promotade i rätt kanaler.
Nästa steg är engagera-fasen där målet är att konvertera dina besökare till ”leads” (så automatiserat som möjligt), bland annat genom calls to action, landningssidor och formulär.
Nu är vi i nästa fas: Underhålla. Målet med denna fas är att personalisera innehållet för att göra det så relevant som möjligt för din kund.
Läs gärna vår nedladdningsbara guide till Inbound Marketing eller vår sammanfattande artikel för att få en bättre förståelse och en helhetsbild av Inbound Marketing.
Den engagerande fasen av inbound metodiken
Grattis! Du har skapat nya kunder. Grymt bra jobbat! Ditt hårda jobb har lönat sig. Men det betyder inte att ditt jobb är över.
Om du ser till att kunderna är nöjda efter sitt köp kan du skapa ambassadörer för ditt varumärke. Denna fas är viktig. Att få någon att köpa från dig en andra gång är mycket enklare och billigare än att försöka få en ny kund.
Exempel på verktyg i denna fas som kommer att hjälpa dig att underhålla dina kunder och få dem att komma tillbaka:
- Mejlutskick
- Marketing Automation
- Personaliserat innehåll
- Undersökningar
Undersökningar
Ett sätt att få reda på vad dina kunder tycker är viktigt är att fråga dem. Med undersökningar kan du få reda på mer data och få mer insikter om dina framtida marknadsinsatser.
Mejlutskick med personaliserat innehåll
Mejlmarknadsföring är högst relevant och långt ifrån att fasas ut. Uppföljningsmejl är ett bra sätt att kunna skicka ut relevant och personaliserat innehåll, anpassat för just den kunden.
Nu när du vet vad din kund har köpt för produkt så vet du genast en hel del om din kund. Använd den informationen för att skapa specialanpassat innehåll till din kund.
Ett exempel: Om din kund köpt en motorcykel, se till att komma med smarta råd om vad de kan göra för att hålla sin motorcykel i toppskick, skicka guider om vart de kan åka på sin motorcykelsemester, skapa erbjudanden som har att göra med just deras motorcykel. Detta är relevant och skapar mervärde för kunden.
Man kan göra mejlutskick mer eller mindre effektiva. Här är några tips på sånt som ofta får högre engagemang:
- Tydligt call-to-action
- Personalisering
- Relevant erbjudande
- Engagerande innehåll
Marketing Automation och smart innehåll
Marketing Automation hjälper dig att skapa personaliserade mejlutskick till dina leads. Med hjälp av marketing automation kan du ge dina leads den information de vill ha, när de vill ha den.
Du kan även se till att personalisera innehållet på din sajt med ”smart innehåll”. Ett exempel på det är ifall din kund har varit på din webbsida och fått ett meddelande om att ladda ner en guide. De laddar ner guiden. Nästa gång de kommer till din webbsida får de ett meddelande om en ny guide de kan ladda ner, eftersom marketing automation systemet kan se att kunden redan laddat ner den första guiden.
Bra saker att ha i åtanke i underhålla-fasen:
Ge lika mycket i varje fas. Bara för att dina kunder redan köpt en tjänst eller produkt betyder det inte att du kan glömma dem. Gör det till en prioritering att fortsätta att underhålla dina kunder, ta reda på vad de behöver och uppmärksamma dem.
Var inte irriterande. Inget kan väl bli så jobbigt som tjatig och irrelevant marknadsföring? Att dina kunder har gett dig sina uppgifter betyder inte att du får lov att överösa dem med marknadsföring. Om du gör det kommer de tillslut att klicka ”unsubscribe”.
Lyssna, lyssna, lyssna. Idag handlar försäljning och marknadsföring om att skapa förståelse för vad dina kunder behöver och hjälpa dem att få det.
Utgå alltid ifrån era personas. För att förstå exakt vem du marknadsför till och hur de kommunicerar behöver du identifiera dina köpare.
Om du sätter högsta prio på att skapa förståelse inför dina kunders behov kommer du att kunna göra relevant, personaliserat innehåll som kommer att lösa deras problem och passa deras behov. Det är så du får dina kunder att vilja komma tillbaka och köpa igen.