Skip to main content

Vad är en Unique Selling Point (USP)?

Unique Selling Point (USP) är något som är unikt för ditt företag och gör att du står ut från dina konkurrenter för att du kan erbjuda något de saknar.

Varför ska man ha en USP?

USP är en specifik fördel som gör att ditt företag sticker ut jämfört med andra företag på din marknad. En USP handlar om att ge kunderna en anledning att köpa från just dig.

Kom ihåg att det inte nödvändigtvis är det du säljer som måste vara unikt, utan det sätt du väljer att kommunicera det du säljer.

unique selling point usp

Steg 1 – Lär känna dina kunder

VARFÖR kommer dina kunder att köpa av dig? HUR kan du hjälpa dina kunder att köpa produkten eller tjänsten så att det känns värdefullt för dem?

För att veta det måste du först förstå VILKA dina kunder är. Först efter att ha klargjort detta kan du veta vad som är viktigt för dem och på vilket sätt du kan hjälpa dem att nå sina mål.

Ett bra sätt att få reda på vilka dina kunder är att skapa en Persona. En Persona är en fiktiv representation av dina idealiska kunder. När du skapar din persona (eller dina personas) ska du ta med kunddemografi, motivation och mål. Ju mer detaljerad du är, desto bättre.

Ett av de allra bästa sätten att lära känna dina kunder är att prata med dem. Fråga dina kunder vad de uppskattar mest och varför de valt just ditt företag. Fråga även kunder som tackat nej till er, varför de tackade nej.

Läs vår artikel om hur du kan skapa en persona här

usp unique selling point

När du tagit reda på så mycket som möjligt om dina kunder vet du vilka deras främsta utmaningar är, som du kan hjälpa dem med.

Steg 2 – Lär känna dina konkurrenter

Hur ligger ni till jämfört med era konkurrenter? Vad gör de bra och vad kan du göra bättre?

För att veta det måste du ha järnkoll på dina konkurrenter. Några exempel på vad du bör ha koll på är:

  • Vilka dina konkurrenter är
  • Deras erbjudande
  • Vilka de vänder sig till
  • Deras styrkor och fördelar
  • Deras svagheter
usp unique selling point

Steg 3 – Få koll på ditt företag

Det kan verka självklart att du måste ha koll på ditt eget företag och vad ni erbjuder. Men många företag har många olika tjänster och produkter och därför kan det vara bra att kartlägga ert eget företag, precis som ni gjort med era konkurrenter. Det ni bör ha koll på främst är:

  • Vilka produkter eller tjänster du erbjuder dina kunder.
  • Identifiera vilka dina kunder är.
  • Vilket problem du löser för dina kunder.
  • Hur ditt företag kan erbjuda något som dina konkurrenter inte kan.

Om du erbjuder olika produkter eller tjänster till olika marknader så kan du ha olika USP:ar för att möta behoven på respektive marknad.

Personas

Analysera och hitta er USP

Nu när du har lärt känna dina kunder och du har samlat information om dina konkurrenter och kartlagt vad ni är starkast på är du redo för att analysera det du tagit fram och komma till insikt.

  • Vad saknar dina konkurrenter?
  • Finns det något de saknar, som du skulle kunna erbjuda?
  • Vad är viktigt för kunderna?

Kan du hitta något som är viktigt för kunderna, som dina konkurrenter inte gör, som ni är bäst på? Grattis, då har du hittat er USP!

usp
usp unique selling point

Vad en USP bör vara:

  • Er USP bör utgå ifrån vad dina kunder värderar högst. ”Unik” blir inte så mycket värt om det inte är något som dina kunder verkligen bryr sig om.
  • En bra USP tvingar dig att stå upp mot konkurrerande företag och blir mer effektiv än om du har en mer generisk ståndpunkt, som t ex ”vi säljer högkvalitativa produkter.”
  • Många tror att en USP bara är en slogan eller en rubrik längst upp på webbplatsen, men i själva verket ska en USP vara ett ställningstagande som bör genomsyra hela verksamheten och er kommunikation.
  • Ni ska kunna hålla det ni lovar.

Exempel på USP:ar

  • Vi garanterar service på 4 timmar eller dina pengar tillbaka. (Garanti)
  • Vi använder ett unikt verktyg som heter Suprlex för att analysera din webbplats. (Metodik)
  • ”425% ökning av månatliga besökare, 255% ökning av prenumeranter på nyhetsbrev.” (Enastående resultat)

Andra ämnen som kan vara inkluderade i USPar:

  • Lång erfarenhet
  • Expertis som andra inte har
  • En unik funktion
  • En unik kombination av tjänster
  • En hög servicenivå
  • Utmärkelser i tävlingar
  • Certifikat och märkningar
  • Imponerande kundlista
  • Bra recensioner
  • Extremt bra kvalitet
  • Ett särskiljande varumärke
  • Ett särskiljande pris (lågt eller högt)
usp unique selling point

Alinder Design hjälper dig med strategi för ditt företag.

Exempel på annat vi hjälper företag med: grafiska profiler, sökmotoroptimering, digital marknadsföring, digital annonsering, webbplatser etc.

Vill du ha råd och tips av oss?