Skip to main content

Inbound marketing -
vad är det?

Inbound marketing går ut på att förtjäna potentiella kunders intresse genom att erbjuda ett värde i det du kommunicerar. Och hur går det då till? I den här artikeln förklarar vi inbound marketing för alla som är nya inför begreppet och tipsar om hur du kan få mest nytta av denna sofistikerade metodik.

Boka gratis konsultation för Inbound marketing
inbound marketing
inbound marketing

Hur inbound marketing uppkom

Marknadsföring och hur man når fram till människor har förändrats fundamentalt senaste årtiondet. De nya, digitala kunderna vill inte bli uppringda av säljare och få upp irrelevanta annonser i sina sociala flöden. De har större makt och är inte längre mottagliga för samma sorts marknadsföring som tidigare. Alla kunder vet att de kan hitta vad de söker, när de behöver det. De företag som vill fortsätta ha en lyckad marknadsföring måste anpassa sig till den nya verkligheten – om de vill nå fram.

Brian Halligan och Dharmesh Shah (grundare av Hubspot) insåg detta – att vi har ändrat vårt sätt att leva, köpa och arbeta, vilket även innebär hur vi handlar – och de ligger bakom begreppet inbound marketing. Inbound marketing innebär att du måste förtjäna kundens intresse och att byta ut ”reklam” (i dess traditionella avseende) och istället erbjuda värde i det du kommunicerar.

Principen om inbound – locka och bjuda på kunskap, istället för att störa

Först och främst gäller det att förstå själva principen runt inbound, som går ut på att vara generös med kunskap, inspiration och information istället för att göra ”reklam” för sina produkter. ”Pull” istället för ”push”. Hela tanken är att potentiella kunder aldrig ska känna sig tvingade att köpa eller ta kontakt med företaget, de ska VILJA göra det!

"75 procent av de europeiska företag som deltagit i undersökningen uppger att inbound marketing är deras främsta marknadsföringsmetod"

Attrahera, engagera och underhålla

Inboundmetodiken är uppbyggd med kunden i centrum och består av tre faser: attrahera, engagera och underhålla. Företag använder metodiken för att skapa trovärdighet och förtroende. Det handlar om att skapa värde i alla stadier av din kunds köpresa.

FAS 1: Attrahera

I denna fas gäller det att förtjäna din kunds uppmärksamhet. Skapa värdefullt innehåll som berättar om hur du kan lösa deras problem och utmaningar.

FAS 2: Engagera

I denna fas är målet att göra din besökare till potentiell kund. Tänk utifrån din kund, vilka värden du kan tillföra dem för att de ska vilja ha en relation med ditt varumärke.

FAS 3: Underhålla

De kunder du redan har är lätt att glömma. Många glömmer att det är mycket enklare att behålla en kund än att få en helt ny.

Med inbound marketing jobbar du strategiskt för att nå rätt personer vid rätt tillfälle

Google-anpassad metodik

Själva inboundmetodiken är ett väl uttänkt ramverk som både får potentiella kunder och google med på noterna. Du jobbar med relevanta sökord och optimerar allt innehåll.

Innehållskluster med relevant innehåll

Genom att jobba fram sökoptimerat, relevant innehåll och skapa ungefär som spindelnät med länkar mellan olika relevanta artiklar så förstår google att det är något de vill ranka högt.

Personas

Genom att jobba strategiskt med kartläggning av vilka dina kunder är (personas), så vet du vilken typ av innehåll du ska producera för att det ska vara intressant för dem. En persona bör fokusera på din ideala köpares drivkrafter, utmaningar och mål.

Inbound-metodiken

Inbound-metodiken består kortfattat av fyra faser och går ut på att attrahera besökare (oftast till hemsidan), konvertera dem till leads, omvandla dessa leads till kunder och till sist till att bli nöjda kunder och förespråkare av ditt företag.

Exempel på företag som gjort lyckad inbound marketing

IVT Värmepumpar är ett svenskt företag som trots stora utmaningar inom sin industri lyckats att generera 5 gånger fler leads och 0,5 miljarder kronor i årliga intäkter genom inbound. De skapar hjälpsam information för den som är intresserad av att köpa en värmepump. Genom att ha satsat helhjärtat och lagt sin budget på inbound istället för traditionell marknadsföring har de lyckats skapa en hemsida som genererar mer webbtrafik och leads åt företaget.

Scrive är ett svenskt e-signeringsföretag som började med inbound för att öka sin webbtrafik, leads och försäljning. Sedan dess har företaget vuxit snabbt och använder nu HubSpot-mjukvaran för att skala upp och göra övergången till kontobaserad marknadsföring. Nedan finns lite spännande siffror kopplade till vad som hänt sedan Scrive började med inbound.

15

gånger ökning av företagsförsäljningen

300

ökning av totala intäkter

11

gånger ökning av trafik.

Inbound i kombination med design

Många som gör inbound har lagt stor vikt på strategi och innehåll och glömt bort att prioritera en annan viktig förutsättning för att lyckas – nämligen hur det ser ut och fungerar.

En stor del av att bygga ett varumärke ligger i att ha en riktigt bra strategisk design. Vi på Alinder Design har ett stort kunnande inom strategi och innehåll, vi är certifierade inbound-partners och är mångfaldigt prisbelönade för vår design. Därför vågar vi påstå att vi är ett synnerligen lyckat val om du både vill använda inbound OCH vill värna om det visuella och hur saker och ting fungerar.

Visuellt innehåll är 40 gånger mer sannolikt att bli delat på sociala medier än andra typer av innehåll.

Mätbarhet och spårning

Tidigare har det varit svårt att få mätbarhet i sina marknadsinsatser. Så är det inte med inbound. Du kan se exakt vad som funkat bäst, vilka inlägg som drar mest besökare och se vart besökaren kommer ifrån.

Detta gör man genom att till exempel koppla på ett marketing automation-system. Och då kan man över tiden optimera innehållet så att det blir mer och mer anpassat efter dina kunder och därmed ger bättre och bättre resultat och avkastning.

"60% of small business owners are not able to track ROI from their social media activities. "

Skulle inbound funka för oss?

Företag som inbound passar bäst för

Inbound passar bäst för företag som har erbjudanden som kräver lite mer research och företag med produkter eller tjänster som kräver lite längre köpcykler. Många företag som jobbar med inbound är B2B-företag. För att få mest nytta av inbound bör man satsa helhjärtat och långsiktigt. Inbound är ett åtagande som kräver både tid, kontinuitet och budget.

Komma igång

Vill du komma igång med inbound eller är nyfiken på hur det skulle kunna fungera för er? Ring oss så börjar vi med att säkerställa att inbound är rätt för er och hur det skulle kunna funka.

Vanliga frågor om inbound marketing

Vad har Inbound att göra med marketing automation?

Inbound marketing är en sofistikerad metodik som bygger på att bygga intresse runt ditt varumärke. Marketing automation är en programvara som automatiserar marknadsaktiviteter för att vårda relationer med potentiella kunder innan de blir leads vid inbound marketing.

Inbound marketing och marketing automation passar mycket bra ihop.

Hur skiljer sig Inbound från Outbound?

Inbound bygger kortfattat på att man lockar potentiella kunder till sig genom att erbjuda värdefull information. Outbound kan exempelvis vara annonsering eller säljsamtal.

Innebär Inbound marketing att man inte kan göra Outbound marketing?

Många menar att det är antingen inbound eller outbound som gäller. Men vi tycker att inbound och outbound kan vara en bra kombination. Allt beror ju på HUR du gör din outbound marketing. Bra outbound marketing tillsammans med inbound är många gånger en perfekt kombo.

Det finns vissa tillfällen som outbound passar extra bra. Här är några exempel:

  • Om du vet exakt vem du vill nå, ring och berätta om vad värdet för prospektet skulle vara och hur detta skulle kunna fungera – istället för att sitta och vänta på att de ska kontakta dig.
  • Om du vill ha snabba resultat eller få en förlängd effekt av dina inbound-insatser, satsa på annonsering på exempelvis sociala medier. Man kan ju fortfarande ha ett inbound-tänk med sin outbound marketing.

Hur kan jag tjäna på Inbound?

Vi utgår alltid ifrån dina mål. Är målet att få många besökare till din webbplats? Vill man så kan man för skojs skull räkna ut potentialen i effekten som inbound kan ge (https://www.hubspot.com/roi) men allt sånt är väldigt hypotetiskt och beror naturligtvis på vilken insats som gjorts och HUR det gjorts. Men att inbound är den nya marknadens sätt att göra marknadsföring är det nog få som ifrågasätter.

Vad är skillnaden på inbound marketing och content marketing?

Content marketing är innehållsmarknadsföring, bygger på att skapa värdefullt innehåll (precis som inbound marketing) och består av någon form av redaktionellt material. Problemet med content marketing är att de flesta saknar en ordentlig strategi för att veta vad som ska göras, hur och varför. Och det saknas ett sätt att mäta om marknadsföringen funkar.

Inbound marketing däremot är en metodik som bygger på att hjälpa företag att strukturera upp allt content. Dessutom är det ofta kopplat till ett marketing-automation-system som både automatiserar delar av marknadsföringen och gör så att det blir mätbart.

Content marketing ingår alltså i Inbound marketing, men är ett mer uttänkt och strukturerat sätt att jobba, för att skapa mål, skapa rätt sorts content och mäta resultat för att få kunskap om hur marknadsföringen kan optimeras.

Hur kommer jag igång?

För att komma igång så kan ni höra av er till oss! Men vill ni börja på egen hand finns det en otroligt bra källa till kunskap och där kan ni lära er det mesta om inbound: https://academy.hubspot.com/lessons

Vad kostar det?

Vad det kostar beror helt på hur mycket budget ni kan lägga och hur mycket hur snabbt resultat ni vill ha. Vi jobbar med ett retainer-upplägg månadsvis. Då lägger man en månadsbudget och ser till att lägga upp en plan på vad som ska utföras varje månad, följer upp och kollar vartefter så att målen nås och att man är flexibel.

Hög kvalitet. Prisbelönt design.

Vill du att vi hjälper dig med inbound marketing?

Se exempel på projekt

PolarQuest Expeditions

PolarQuest Expeditions

28 maj, 2018

Stockholm School of Economics

Stockholm School of Economics

26 maj, 2018

Deli Verkstan

Deli Verkstan

1 maj, 2018

Connect Sweden

Connect Sweden

20 juli, 2015