Inbound Marketing är uppbyggt med kunden i centrum och består av tre faser: attrahera, engagera och underhålla. Här går vi igenom den första fasen: Attrahera.

Attrahera: I första fasen gäller det att förtjäna din kunds uppmärksamhet. Skapa värdefullt innehåll som berättar om hur du kan lösa deras problem och utmaningar.
Engagera: I andra fas är målet att göra din besökare till potentiell kund. Tänk utifrån din kund, vilka värden du kan tillföra dem för att de ska vilja ha en relation med ditt varumärke.
Underhålla: De kunder du redan har är lätt att glömma. Många fokuserar sin marknadsföring på att attrahera nya kunder, men faktum är att det är mycket enklare att behålla en kund – och få dem att köpa igen – än att få en helt ny. Dessutom kan man få nöjda kunder att rekommendera dig till andra kunder!
Kunden – Att förstå exakt vem du marknadsför till, vad de går igång på och hur de kommunicerar, hjälper dig att kommunicera med dina ideala kunder på ett sätt som de kan ta till sig.

Den första fasen handlar om att attrahera besökare. Förtjäna deras intresse genom att erbjuda innehåll som fyller deras behov och svarar på deras frågor. Detta kan man göra genom exempelvis:

  • blogginlägg
  • infographics
  • artiklar
  • guider
  • informationsfilmer
  • webbinarier

Läs gärna vår nedladdningsbara guide till Inbound Marketing eller vår sammanfattande artikel för att få en bättre förståelse och en helhetsbild av Inbound Marketing.

Lär känna dina kunder

För att få dina kunder att hitta till dig behöver du prata om något de bryr sig om, något de kan ha nytta av. Vad är deras utmaningar, vad behöver de hjälp med? Vilka problem försöker de att lösa?

Starta med att identifiera era personas. För att förstå exakt vem du marknadsför till och hur de kommunicerar behöver du identifiera dina köpare.

Sökord och sökoptimering

Ca 90% av kunder online använder sökmotorn för att ta ett köpbeslut. Och för att klura ut vilka sökord din potentiella kund kommer att googla på behöver du veta hur de tänker.

Oftast är marknadsförare för ivriga. De försöker synas på Google för sökord som har direkt anknytning till sin produkt eller tjänst. Målgruppen däremot påbörjar troligtvis sin köpresa långt tidigare och försöker lösa ett problem. De är helt enkelt på olika platser i köpresan. Utmaningen handlar om att synas på Google för de ord som den potentiella kunden verkligen använder när de söker svaret på en fundering eller utmaning.

För att ta ett väldigt förenklat exempel kanske en guldsmed vill synas på Google för sökfraser som ”smycke” eller ”guldsmed Stockholm” medan en potentiell kund sitter hemma och funderar på hur de ska få tag på någon fin present till någon de tycker om och söker på ”exklusiva presenter”, ”visa kärlek” eller ”mors dag”.

När du listat ut hur din kund tänker och vad deras utmaningar är eller vad de behöver hjälp med kan du börja skapa värdefullt innehåll – utifrån rätt sökord.

Sociala medier

Sociala medier är viktiga kanaler för att få ditt innehåll att synas och spridas. Om din målgrupp är aktiv på sociala media, då är det viktigt att finnas där och att lägga upp artiklar och erjudanden så att era erbjudanden blir tillgängliga där dina kunder finns.

Även om du inte får ”likes” eller delningar i någon stor utsträckning så betyder det inte att du ska sluta dela dina artiklar på sociala medier. Många ser ändå innehållet och ert varumärke blir ”top of mind” om du påminner dem om att ni finns. En kund fastnar inte för ett varumärke genom att de har sett ett enda inlägg.

Bra saker att ha i åtanke i attrahera-fasen:

Sätt din kund i fokus. Kommunikationen inom inbound marketing utgår från att man förstår målgruppens utmaningar och behov. Det spelar ingen roll om man har gjort världens mest användarvänliga webbplats, om den inte löser målgruppens problem.

Tänk långsiktigt. Inbound Marketing  är en investering, som till skillnad från “traditionell marknadsföring” (där en kampanj inte ger mer frukt än den man just skördat) ger större och större värde över tid. Du analyserar, bygger vidare, lär dig vad som fungerar bäst och förbättrar över tiden. Det kan exempelvis vara en bloggpost som flera månader och år efter den publicerades är den källa som drar mest trafik till hemsidan.

Designa din webbplats för Inbound. Många som gör inbound har lagt stor vikt på strategi och innehåll och glömt bort att prioritera en annan viktig förutsättning för att lyckas – nämligen hur det ser ut och fungerar på webbplatsen.

Engagerande och lockande innehåll. Att attrahera din målgrupp till din webbsida är grunden för en effektiv inboundstrategi. Om du inte gjort innehåll som är intressant och relevant för målgruppen kommer du inte att kunna övertyga dina potentiella kunder att köpa dina tjänster eller produkter.

Läs vår artikel om Inbound-metodikens nästa fas: Engagera.