För att bli det ledande varumärket i sin bransch behövde PolarQuest en tydlig varumärkesidentitet. Målet var att bygga upp förtroende och nyfikenhet hos PolarQuests potentiella kunder och lojalitet och fortsatt intresse hos deras befintliga kunder.
Bilderna har alltid varit i fokus och med ett tydligt grafiskt uttryck har vi genom åren gjort över 200 broschyrer, bearbetat över 3000 bilder, gjort hundratals annonser och även andra härliga produktioner som exempelvis böcker och guider.
Vårt uppdrag
Varumärkesutveckling, Strategisk design, Visuell identitet, Webbdesign, Print, Grafisk profil, Content, illustrationer
Unika resor till jordens mest spektakulära platser
PolarQuest erbjuder nära upplevelser av djur och natur på några av jordens mest spektakulära platser. De erbjuder expeditioner till främst Arktis och Antarktis i de stora upptäckarnas fotspår, men för vanligt folk och på ett bekvämt sätt. Det är verkligen fantastiskt att få jobba tillsammans med ett så härligt gäng! (PolarQuest ingår numer i det börsnoterade företaget Unlimited Travel Group som vi också jobbar tillsammans med).
Ett fantastiskt samarbete – som började med en resa till Svalbard
Alinder Design bokade en resa till Svalbard med det för oss då helt okända företaget PolarQuest, och med på resan var företagets mycket trevliga och äventyrliga grundare Katarina Salén. Vi bestämde oss snabbt för att testa att jobba tillsammans. Sedan dess har det gått över femton år och vi har gjort det mesta åt PolarQuest i kommunikationsväg. Idag är deras omsättning mer än sex gånger så stor som när vi började jobba med dem. Vi kan absolut inte ta på oss äran för företagets framgångar, men vi vill gärna tro att vi varit med och bidragit med det vi kan genom ett konsekvent och visuellt varumärkesarbete.
Intressanta siffror
Alinder Design har bidragit med ett konsekvent varumärkesarbete, vunnit priser och fått glädjen att se företaget växa. Under vårt samarbete har de lyckats öka sin omsättning så att den har blivit mer än sex gånger så stor. För några år sedan blev PolarQuest uppköpta av UTG (Unlimited Travel Group) och vårt samarbete fortsätter.
200
3000
6
”Alltid redo, alltid positiva, alltid i framkant med idéer och design, och därtill en bildbehandling som är av världsklass. Det är Alinder Design för mig.”
"Som arrangör av expeditions-kryssningar till polarområdena, har vi som uppgift att förmedla hur obeskrivligt vackra platser som Svalbard, Grönland, Sydgeorgien och Antarktis faktiskt är. Där är designen och bilden våra viktigaste verktyg, eftersom tusen ord i det här fallet inte räcker särskilt långt... PolarQuest och Alinder Designs samarbete har nu passerat decenniestrecket. Det kan inte betyda annat än att vi är nöjda."
/Johanna Vakkila, COO på PolarQuest Expeditions
Bilderna i fokus
En stor del av marknadsföringen för reseföretaget PolarQuest ligger i att skapa nyfikenhet, intresse och fascination för resmålen. Bilderna är en mycket viktig del av kommunikationen.
Unika bilder
För att få tag på och kunna använda unika bilder från PolarQuests egna resor har PolarQuest skapat avtal med duktiga fotografer och guider som var med på resorna. Ibland har vi försett fotograferna med information om vilken sorts bilder vi är ute efter innan de reser och vid hemkomst samlat bilderna i en bildbank som vi sedan kunnat använda i kommersiella sammanhang.
Fokus på destinationen
Namnet på platsen är viktigt och visualiseras alltid stort. Till exempel Svalbard, Antarktis, Galapagos, Grönland, Botswana etc. I texterna beskrivs destinationen målande med detaljerade beskrivningar av resans innehåll och upplägg.
Symboliska bilder
Bilder på det mest karaktäristiska för resemålet lyfts alltid fram så att de blir framträdande. Isbjörnen symboliserar Svalbard, Pingvinen symboliserar Antarktis, drakliknande ödlor symboliserar Galapagos, enorma isberg symboliserar Grönland och lejonet symboliserar Botswana.
Bildbehandling
Utmaningen när vi fått bilder från många olika fotografer är att bilderna är väldigt olika i färg, kontrast, beskärning och uttryck. Lösningen har varit noggrann bildbearbetning av alla bilder. Det har gjort att det blir en enhetlig känsla genom produktionerna trots att bilderna sett väldigt olika ut från början.
Anpassning av bilder
Vi har även jobbat mycket med bilder som bakgrund där vi lagt texter ovanpå, och då är det väldigt viktigt att anpassa bilden så att texterna kommer fram ordentligt. Inget är ju mer irriterande än text som inte syns mot en för mörk, rörig eller för ljus bakgrund.
”För en design som med geometriska former och kontrastrik typografi lyfter fram de spännande visuella och verbala berättelserna.”
Motiveringen då vi vann Svenska Publishing Priset med jubileumsboken för PolarQuest ”Med egna ögon”
De gemensamma nämnarna styr bildval och innehåll
Skärningspunkten mellan vad ett företag vill förmedla och det målgruppen bryr sig om och vill engagera sig i kallas sweetspot. Man får resonera runt och använda olika verktyg för att komma fram till sitt företags sweetspots. Vad är rätt för företaget? Var finns gemensamma nämnare med era kunder, var möts era intressen?
När du väl hittat företagets sweetspots blir det lättare att avgöra vilket innehåll och vilka bilder som är rätt. PolarQuests främsta sweetspots har två olika teman:
1. Upplevelsen av djurlivet och att i det fria få se ovanliga och häpnadsväckande djur.
2. Äventyret i naturen och att befinna sig på de mest fascinerande platserna på jorden.
Exempel på innehåll som har dessa sweetspots i åtanke är:
- Resenärer som står öga mot öga med en pingvin eller en valross.
- Äventyret att åka zodiak runt bland isberg och glaciärer.
- Resenärer som går på packis, runt fartyget.
- Den lilla människan i det stora landskapet.
- Hundratusentals kungspingviner på Sydgeorgien.
- Isbjörn som nyfiket tittar upp på fartyget från packisen.
- En storsäl på ett isflak som lugnt iakttar zodiaken med ivrigt fotograferande resenärer som åker förbi.
Detta är vad PolarQuest erbjuder och vill berätta om och även vad deras resenärer blir mest engagerade av. Det gäller att hela tiden ha fokus på dem man kommunicerar med, att drivas av nyfikenhet och förstå människor. Och sedan klä innehållet med ett tydligt visuellt uttryck som förstärker budskapet. Läs mer om hur man skapar en grafisk profil här.
Tänk igenom hur ni vill uppfattas
Vad ska ni säga och hur?
En hel del företag har idag en digital strategi. De kanske har en affärsplan, kärnvärden och uppsatta mål. Men många glömmer innehållet - vad man ska säga och hur det ska se ut.
Hitta sweetspots
Börja alltid med att fundera kring ditt företags mål och drivkrafter och sätt dig in i dina kunders utmaningar och vad som engagerar dem.
Samarbetsavtal
För att få tag på unika bilder och berättelser från personer och händelser relaterade till företaget kan man ofta göra någon typ av samarbetsavtal.
Att vara konsekvent
Bygg ett ordentligt fundament i form av visuella riktlinjer, utifrån ert företags uttalade mål, så att ni kan hålla en stark visuell linje genom hela varumärket.
Noggrann bildbehandling
För att få en enhetlig känsla och få ut det allra mesta ur varje bild, glöm inte att alla bilder bör bearbetas innan publicering.