Inboundmetodiken är uppbyggd med kunden i centrum och består av tre faser: attrahera, engagera och underhålla.

Attrahera: I första fasen gäller det att förtjäna din kunds uppmärksamhet. Skapa värdefullt innehåll som berättar om hur du kan lösa deras problem och utmaningar.
Engagera: I andra fas är målet att göra din besökare till potentiell kund. Tänk utifrån din kund, vilka värden du kan tillföra dem för att de ska vilja ha en relation med ditt varumärke.
Underhålla: De kunder du redan har är lätt att glömma. Många fokuserar sin marknadsföring på att attrahera nya kunder, men faktum är att det är mycket enklare att behålla en kund – och få dem att köpa igen – än att få en helt ny. Dessutom kan man få nöjda kunder att rekommendera dig till andra kunder!
Kunden – Att förstå exakt vem du marknadsför till, vad de går igång på och hur de kommunicerar, hjälper dig att kommunicera med dina ideala kunder på ett sätt som de kan ta till sig.

I första bloggposten i denna serie skrev vi om första fasen av Inbound Marketing: attrahera. Den fasen handlar om att skapa värdefullt innehåll som får folk att vilja besöka er webbplats eller ta del av ert varumärke på något sätt. Mycket i den fasen handlar om att hitta rätt sökord, skapa passande innehåll och promota innehållet i lämpliga kanaler.

Nu tar vi en titt på det andra fasen: Engagera-fasen. Den fokuserar på att konvertera en besökare till potentiell kund (lead) för att bli en kund.

Läs gärna vår nedladdningsbara guide till Inbound Marketing eller vår sammanfattande artikel för att få en bättre förståelse och en helhetsbild av Inbound Marketing.

Engagera-fasen av inboundmetodiken

Nu när ni har bloggat och skapat innehåll som tokar, optimerat för sökord som passar perfekt för din målgrupp och promotat ditt innehåll på sociala medier, kommer det äntligen besökare till er webbsida. Nu då?

Nästa steg är att göra dessa besökare till ”leads”, alltså potentiella kunder. Ett ”lead” definieras enligt Hubspot så här: En person som på något sätt i någon form har indikerat ett intresse för er produkt eller tjänst.

En besökare blir ett lead efter att du samlat informaion som exempelvis namn och mejladress.

Hur får du dina besökare att ge dig dessa saker? Svar: Genom att du ger dem något i utbyte. Erbjud någonting som är värdefullt för din besökare.

Det kan vara exempelvis:

  • tips
  • guider
  • demo
  • konsultation
  • case studies.

Tricket är att skapa något som dina besökare bestämmer sig för att de vill ha, och i utbyte gärna ger sina kontaktuppgifter för att få.

Ju mer man kan göra detta automatiserat, utan att någon måste gå in och skriva ett unikt svar till varje besökare, desto lättare är det att skala upp denna fas och ändå snabbt kunna ge rätt material till besökaren.

Några verktyg i engagera-fasen som kan hjälpa dig att få information om dina besökare är:

  • calls-to-action
  • formulär
  • landningssidor

Call to Action

På nästan alla sidor av din webbsida ska du ha någon call to action. Länkar eller knappar uppmuntrar dina besökare att göra något –  som att ladda ner en guide, att anmäla sig till ett webinar eller ett mejlutskick.

Ett call to action ska vara lockande och stå ut så att besökaren direkt förstår vad man ska göra.

Landningssidor

Era landningssidor är de sidorna där era besökare ”landar” efter att de har klickat på ett call to action. En landningssida ska tydligt beskriva vad som erbjuds, inkludera en bild och förklara hur erbjudandet kommer att hjälpa besökaren. Och landningssidan ska även ha ett formulär där besökaren fyller i sina uppgifter.

Formulär

Formulären på er landningssida är där själva konverteringen sker. För att få det som din besökare är ute efter får de lämna sin mejladress i utbyte. När de lämnat sin mejladress, så har du fått en ny potentiell kund i din databas. Formulär finns inte bara på landningssidor, de kan finnas varsom helst på din webbsida.

Bra saker att ha i åtanke i engagera-fasen:

Ge så mycket som du kan. 

Besökare är inte sugna på att ge ifrån sig sin mejladress och annan information om de inte får något värdefullt tillbaka. Du måste få dem att känna att de får lika mycket eller mer tillbaka i utbyte för deras information.

Försök att tänka på det när du skapar landningssidor för dina erbjudanden. Om den mängd information du frågar efter känns som för mycket i förhållande till vad de får kommer de vara mindre sugna på att ge ifrån sig sin information.

Men om erbjudandets värde känns värdefullt och lagom i förhållande till vad de får lämnar de gladeligen ifrån sig sin information.

Kom ihåg att återkomma.

När din besökare blivit en ”lead” har du möjlighet (och bör) tacka för att de tog del av ert erbjudande. Och se till att de verkligen får det de blivit lovade.

Din tack-sida och ert tack-mejl är två väldigt bra möjligheter att få er potentiella kund att komma vidare i köpresan genom att erbjuda annat relevant innehåll från er webbsida.

Nästa fas

När du behärskar attrahera-fasen och engagera-fasen inom inbound marketing är du redo för nästa fas. Klicka här för att läsa vår nästa artikel som handlar om den tredje fasen av metodiken: Underhålla.