Skip to main content

Webbplats - en effektiv webbplats utgår från besökaren och slutar aldrig att förbättras

Webbplatsen är oftast hjärtat i företagets kommunikation. Den är ert främsta ansikte utåt. Att bygga upp en ny webbplats handlar inte bara om hur det ser ut - det handlar även till stor del om hur webbplatsen ska fungera och prestera.

Boka gratis webbkonsultation

Låt målet med din webbplats vara att hjälpa dig att nå företagets mål

Låt oss vara överens om en sak: Målet med en webbplats är inte bara att ha en, målet är inte att den ska fungera ”även på mobil”, målet är inte att den ska bli ”snyggare”. Det är standards som gällde för många år sedan. Se istället din webbplats som en viktig del i marknadsföring, PR, försäljning, partnerskap, utveckling och rekrytering. Så varför inte utgå ifrån företagets mål, och sätta mål för din webbplats som kan bidra till företagets mål? Och se webbplatsen som en central del av er verksamhet. Som den faktiskt är.

Använder du din webbplats som en företagspresentation?

90% av kunder online använder sökmotorn för att ta ett köpbeslut. Kunder spenderar mer tid på att undersöka alternativ och lösningar online än någonsin tidigare. Men fortfarande finns det många som använder sin webbplats mer som en slags företagspresentation eller ”utökat visitkort” som informerar om företagets produkter och tjänster. Även om en effektiv webbplats måste se bra ut så handlar effektiv webbdesign om mycket mer än det visuella. Det inkluderar strategin bakom webbplatsen, strukturen, innehållet, layout, SEO och att sortera bort och lyfta fram det viktigaste.

Vad är en effektiv webbplats?

Det är en webbplats som förmedlar information tydligt, intressant och på ett lockande sätt. För att din webbplats ska fungera behöver du ha en strategi för ditt content som är användbar och relevant. Innan du börjar välja färger eller bilder för din webbplats, arbeta först med arkitekturen för informationen på webbplatsen – och se till att jobba fram ett koncept för användarupplevelsen (UX – user experience) som följer din besökares väg genom din webbplats.

Besökarens väg på din webbplats

För att illustrera hur besökarens väg kan se ut har vi tagit fram ett enkelt exempel. Ha i åtanke att vägen kan se väldigt olika ut. Och det finns oftast inte bara en väg genom webbplatsen, utan flera. Det är inte säkert att din besökare börjar på startsidan. De kanske börjar på en landningssida eller i en bloggartikel. Och vägen till målet kan se ut på många olika sätt! Målet i ert fall kanske är något helt annat än att de ska bli ett “lead”, de kanske ska köpa något eller kontakta någon.

1
Köparen inser att de har ett problem. De googlar och kommer in på din webbplats.
2
Besökaren vill veta mer om företaget och klickar på “se våra tjänster” i menyn och kommer in på tjänster-sidan.
3
Besökaren klickar på knappen “Ladda ner din guide” på tjänster-sidan.
4
Besökaren fyller i ett formulär, för att kunna ladda ner guiden, och blir härmed ett “lead”.

Fokusera på vad dina besökare vill höra, inte på vad du vill säga

Att förstå exakt vem du marknadsför till, vad de går igång på och hur de kommunicerar, hjälper dig att kommunicera med dina ideala kunder på ett sätt som de kan ta till sig.

  • Stämmer ditt innehåll på webbplatsen med dina besökares behov och problem?
  • Om inte, planerar du att ändra det?
  • När kommer dina besökare till din webbplats?
  • Hur ofta besöker de din webbplats?
  • Tilltalar designen dina besökare?
  • Vilka typer av enheter använder de för att besöka din webbplats?
  • Vem vill du ska besöka din webbplats som inte redan gör det?
  • Vad kan vi göra för att hjälpa dem att uppnå sina mål och överkomma utmaningarna?

En så kallad ”persona” är en fiktiv representation av dina idealiska kunder. Vill du komma igång och lära känna dina besökare bättre? I så fall är en nyttig övning att skapa din egen persona. Här är en artikel på hur du kommer igång med att skapa din persona!

Med inbound marketing som metodik för din webbplats jobbar du strategiskt för att nå rätt personer vid rätt tillfälle

Google-anpassad metodik

Själva inboundmetodiken är ett väl uttänkt ramverk som både får potentiella kunder och google med på noterna. Du jobbar med relevanta sökord och optimerar allt innehåll.

Personas

Genom att jobba strategiskt med kartläggning av vilka dina kunder är (personas), så vet du vilken typ av innehåll du ska producera för att det ska vara intressant för dem. En persona bör fokusera på din ideala köpares drivkrafter, utmaningar och mål.

Inbound-metodiken

Inbound-metodiken består kortfattat av fyra faser och går ut på att attrahera besökare (oftast till hemsidan), konvertera dem till leads, omvandla dessa leads till kunder och till sist till att bli nöjda kunder och förespråkare av ditt företag.

Webbdesign – varför är det viktigt?

Okej, så låt oss utgå ifrån att du har koll på hur viktigt webbdesign är för ditt företag. Men vet du verkligen varför det är så viktigt? Vi har valt ut några viktiga fakta och statistik för att du verkligen ska ta webbdesign på allvar:

  • 94% av användarens första intryck är designrelaterade.
  • 94% av användare pekade ut dålig webbdesign som skälet till att de avvisade företag online.
  • 38% av användare menar att dålig webbdesign är en anledning till att de lämnar webbplatsen.
  • Det tar 0,05 sekunder för användare att skapa sig ett första intryck när de besöker din webbplats
  • 75% av användarna tycker att webbplatsens design speglar ett företags trovärdighet.

75

av användarna tycker att webbplatsens design speglar ett företags trovärdighet

94

av användarens första intryck är designrelaterade

38

användare menar att dålig webbdesign är en anledning till att de lämnar webbplatsen

Exempel på webbplatser

 och digital närvaro

Kunderwebbproduktion
21 april, 2019

Cardiolex – ett företag i expansionsfas

Två företag skulle slås ihop till ett. En varumärkesplattform och en ny visuell identitet la grunden till deras kommunikation och webbsida.
Kunderwebbproduktion
2 juni, 2019

Webbplats med minimalistisk design

Ibland är webbsidans främsta uppgift att fungera som en portfolio. Här fick bilder stor plats och texterna hölls medvetet korta.
Digital marknadsföring Kullåkra GårdKunderwebbproduktion
23 maj, 2020

Digital marknadsföring för Kullåkra Gård

En tydlig strategi för att driva trafik till webbplatsen i kombination med ett rikt innehåll gör Kullåkras webbplats till ett effektivt verktyg.

Kontinuerliga förbättringar

Genom att konstant mäta och analysera och testa vad som fungerar bäst på din webbplats kan du lära dig om dina besökares beteenden.

Om du till exempel märker att en av dina sidor inte konverterar effektivt, kan du göra små optimeringar i design och innehåll för att förbättra det. På det sättet mäter du kontinuerligt för att se hur bra din webbplatsdesign och marknadsföringsinsatser genererar resultat. Och över tid tar du små, välinformerade steg för att öka din webbplats effektivitet och relevans.

Tänk på att din webbplats aldrig är färdigdesignad – förfina, förändra och se till att göra webbplatsen bättre och bättre över tid.

Webbplatser för B2B

Längre köpcykler – större köp

Har du ett företag som har erbjudanden som kräver lite mer research och företag med produkter eller tjänster som kräver lite längre köpcykler? De flesta företag som vi jobbar med är B2B-företag. För att få mest nytta av sin webbplats bör man satsa helhjärtat och långsiktigt. En bra webbplats är ett åtagande som kräver både tid, kontinuitet och budget.

Ny webbplats?

Vill du göra en ny webbplats eller är nyfiken på hur ett helhetstänk för digital marknadsföring skulle kunna fungera för er? Börja med att ladda ner vår guide eller boka in en konsultation!

Vanliga frågor om webbplatser

Kan jag ändra och skapa nytt innehåll på min webbplats?

Yes! Många som skapar webbplatser säger att de gör webbplatser som är editerbara, men i själva verket går bara vissa saker att ändra på egen hand. På det sättet ”låser” de kunderna till viss del. Vi anser att alla våra kunder är superkompetenta och därför ”låser” vi aldrig några funktioner. Våra kunder kan skapa nya sidor, förändra layout helt (eller lite grann), skriva in texter och lägga till obegränsat med funktioner och länkar. Allt i en enkel och intuitiv drag-and-drop-miljö. Och vill våra kunder ha vår hjälp så hjälper vi dem så klart, men inte för att de är låsta till oss, utan för att de VILL jobba med oss. Så tycker vi det känns roligare att jobba!

Vilket CMS gör ni webbplatserna i?

Vi jobbar med WordPress. Detta är det största Content Management System i världen och därför finns också en enorm utveckling runt wordpress som man har nytta av. WordPress är ett ett öppet CMS och kostar inte något. Det som kostar är att bygga upp webbplatsen, skräddarsydd efter dina behov.

Om man redan har ett befintligt system, som Episerver, kan vi göra en s.k. re-design, som vi gjorde för Stockholm School of Economics.

Kostar det något per månad?

Vi har inte några månadskostnader för själva webbplatsen. Inga fasta kostnader från vår sida.

Däremot brukar vi rekommendera våra kunder att, om de vill, ha ett så kallat retainer-samarbete med oss, där vi kan hjälpa er att skapa digital marknadsföring månad efter månad. Detta hjälper er att få en kontinuitet och en riktning i era marknadsinsatser. Vi hjälper även till att mäta vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra så att vi kan satsa våra insatser mer effektivt över tid.

Får jag automatiskt en sökoptimerad webbplats?

Vi gör alltid sökoptimering inför jobbet med en ny webbplats. Vi gör även en konkurrensanalys där vi ser vad era konkurrenter rankar för.

Hur kommer jag igång?

För att komma igång så kan ni höra av er till oss! Men vill ni börja på egen hand finns kan ni gärna börja med att tänka igenom tre viktiga frågor: https://www.alinderdesign.se/blogg/malet-med-er-hemsida/

Vad kostar det?

Vad det kostar beror helt på hur mycket budget ni kan lägga, hur omfattande webbsidan ska vara, vilka funktioner och integrationslösningar ni behöver och hur mycket hur snabbt resultat ni vill ha.

Hög kvalitet. Prisbelönt design.

Vill du att vi hjälper dig med din webbplats?