Skip to main content
ContentDesignDigital marknadsföringInbound marketingSEOStrategiWebbplats

Vad är målet med er hemsida? Tre frågor du bör kunna svaren på.

I den här artikeln går vi igenom det vi tycker är de tre viktigaste (och ofta bortglömda) ämnena att ha koll på när man beställer eller jobbar med sin hemsida. Vad är det er hemsida främst ska åstadkomma? Vilket värde du kan tillföra den som kommer att besöka er hemsida? Och hur har ni tänkt att få dit besökare? Att inte veta svaren på dessa frågor är som att gå omkring i en stor okänd skog utan karta.

 

Så här går det oftast till när företag ska göra en ny hemsida:

Företaget skickar ut en offertförfrågan till några webbföretag där man vill veta vad en hemsida kommer att kosta. Företaget nämner vilket CMS de vill ha och ungefärlig omfattning. Offerten de får tillbaka är en engångssumma som bygger på att man byggt upp en hemsida i ett CMS och att det finns en design och ett antal grundmallar att utgå ifrån. Precis vad man beställt alltså.

Men nio gånger av tio har företaget glömt att ta in de tre frågorna i beräkningen. Och har man inte svaren på dessa frågor och inte byggt en strategi för sin hemsida är det lite som att bygga ett hus utan ritningar. Allt kommer att bli mycket svårare att jobba vidare med, eftersom man inte börjat i rätt ände.

Okej, så låt oss gå igenom frågorna, en och en, för att reda ut varför det är viktigt att ha med dessa frågor i beräkningen innan man beställer eller jobbar vidare med sin hemsida.

1. Vad är det er hemsida främst ska åstadkomma?

Vad har ni för mål med er hemsida – övergripande, slutgiltigt och i detalj? Mer övergripande kanske det är att få besökare att få förtroende för er som företag. Slutgiltigt kanske det är att sälja en produkt eller tjänst. Och när vi skriver ”i detalj” brukar vi mena sida för sida, vilket syfte varje sida på hemsidan ska ha. Målet varierar från företag till företag och det är viktigt att man  förankrar målen med ledningen. Är målen diffusa kan det vara svårt att rapportera och visa att man uppnått målen.

Efter att man har satt upp målen med hemsidan kan man börja klura ut hur man ska nå målen. Och för det krävs att du känner din målgrupp (eller lär känna dem) och att du tar reda på vad de har för problem som du kan lösa och vad du kan förse dem med för att underlätta deras tillvaro.

2. Vilket värde kan du tillföra den som kommer att besöka er hemsida?

Ofta tycker våra kunder initialt att de har rätt bra koll på vad deras hemsida ska innehålla. I de allra flesta fall underskattar våra kunder jobbet med hemsidans innehåll och tiden det tar att göra bra content. Vad det gäller innehållet på hemsidan visar det sig tyvärr ofta att man varken satt av tid, pengar eller har en strategi för vad man ska göra för innehåll. Och det är ett ofantligt resurs-slöseri att försöka göra innehåll utan en ordentlig plan.

Vilken typ av innehåll som görs kommer att avgöra om er hemsida upplevs som intressant och värdeskapande eller om den upplevs som ”säljig” eller ”trist”.

Ytterligare en viktig sak att avsätta tid och budget för är det visuella. Hur det ser ut och hur det fungerar är en stor del av det som kommer att avgöra ifall dina besökare kommer att stanna på hemsidan eller inte.

3. Hur har ni tänkt att få besökare till hemsidan?

Många gånger gör företag om sina hemsidor för att de inte tycker att de får tillräckligt med trafik till hemsidan. Att göra en ny hemsida är oftast inte synonymt med att få fler besökare. Har man inte någon plan för hur man tänkt att leda folk till hemsidan så ska man sätta sig ned och göra det. Eller anlita någon som kan hjälpa till med det.

Tips! Inbound marketing är en metodik som bygger på att man skapar innehåll som är värdefullt för målgruppen. Metodiken har också många smarta sätt att få in potentiella kunder till sin hemsida. Både genom att ranka högt på google men också genom att länka till din hemsida från exempelvis sociala medier. Och vill du så kan du koppla på ett marketing automation verktyg så att du kan automatisera dina marknadsaktiviteter och mäta hur det går för det innehåll du byggt upp.

Viktiga saker vi tycker att man ska ha klart för sig när man beställer en hemsida (eller när man jobbar med sin hemsida):

  • En gemensam plan för hemsidans mål, innehåll och hur man ska få trafik till hemsidan.
  • Personas och köpresa, vilket ger svar på vilket innehåll man ska producera.
  • Kalender för när innehållet på hemsidan ska produceras och att man avsatt tid och budget för skapande av innehåll.

 

Sammanfattning:

Se till att du vet svaren. Innan du fortsätter med din befintliga hemsida eller springer iväg och beställer en ny hemsida, se till att du vet svaret på dessa tre frågor vi gått igenom i denna artikel. Du skulle ju aldrig bygga ett hus utan ritningar, eller hur?! Så se till att anlita en ”arkitekt” som kan hjälpa dig med att göra en plan för din hemsida – innan du sätter igång med själva konstruktionen.

Avsätt tid och budget för är det visuella. Har ni inte en visuell identitet för era digitala marknadsinsatser så är det dags att skaffa det. Då kommer hemsidan att kännas lättare att ta till sig, mer attraktiv och dina användare/kunder kommer att känna igen sig i de olika digitala kanalerna. Med hjälp av strategisk design får ni ett utseende och funktioner som utgår ifrån era mål och era kunder.

Underskatta inte jobbet med att göra content på hemsidan. Avsätt tid och budget till det initiala OCH det kontinuerliga jobbet med content. Överväg att överlåta en del av jobbet på andra och framförallt – ha en plan för vilket innehåll ni ska göra.

Utveckla hemsidan. För att hemsidan ska fortsätta att kännas aktuell ska den hela tiden förbättras. Då kommer du att få mesta möjliga effekt av din hemsida. Jobbet med hemsidan tar aldrig slut.

Hör av er till oss om du vill ha hjälp att komma vidare med de tre frågorna. Ring Sara Alinder på 0733-783678 för att få mer information om hur vi kan hjälpa dig med din hemsida.

Läs mer om strategisk kommunikation här.