Skip to main content
ContentDesignStrategiWebbplats

Låt designen skapa trovärdighet

Använd design för att lyfta fram sånt som gör att ni särskiljer er från era konkurrenter.

Produktrecensioner, citat, certifikat, kundberättelser, rating, utmärkelser och kunders logotyper – allt det är utmärkta sätt att skapa trovärdighet för ditt varumärke. Om dina besökare ser att ert företag verkar trovärdigt är det lättare för dem fylla i ett formulär och konvertera till att bli ett s.k. ”lead”, köpa en produkt eller kontakta er.

Ofta är det bra att låta andra berätta om ert företag. Det är mer trovärdigt att någon utifrån säger att ni är bra på något än om ni själva säger samma sak. Här är ett exempel på en av våra kunder som berättar om oss.

För att skapa förtroende kan du ha:

  • Kundcase eller eller kundportfolio.
  • Kunders logotyper eller citat från kunder, så att besökare ser vilka kunder du jobbar med.
  • Videos där dina kunder pratar om ert samarbete.
  • Utmärkelser eller certifieringar.
  • Rating från exempelvis Facebook, Trustpilot eller liknande.
  • Siffror och statistik för att övertyga.
  • Visualisera komplexa sammanhang så det blir lätt att förstå.

Övertyga med siffror och statistik

Siffror och statistik är också sånt som kan höja trovärdigheten hos ditt företag. Försök hitta relevant statistik, datapunkter eller information, för att utbilda eller övertyga din publik. Visualisera gärna information på ett utbildande och övertygande sätt.

Visualisera komplexa sammanhang

Kan du presentera komplexa sammanhang på ett enkelt sätt? Om inte, investera i grafik (som givetvis följer era visuella riktlinjer) som visualiserar dina processer och produkter på ett enkelt sätt. Ett tips är att skapa s.k. infografik. Köpare litar på den lösning de kan förstå.

Nordax visualiserar sin ”approach to risk management” med hjälp av en illustration. Detta förenklar för mottagaren att ta till sig informationen eftersom hjärnan generellt har lättare att ta till sig bilder än text.