Idag är vi ett helt annat företag än vi var när vi startade – och det gäller väl egentligen de flesta. Frågan är vad som förändrats mest? Är det de uppenbara sakerna eller är det kanske helt andra saker när man skrapar lite på ytan? Här summerar vi lite kort vad vi tycker är våra viktigaste erfarenheter, och vad vi tycker är de stora förändringarna man bör göra för att lyckas med sin marknadsföring.

Vi tar en titt bakåt

Ofta har vi alla siktet inställt på framtiden, eller hur? Vi sätter nya mål och stakar ut vägen dit. Men varför inte kika bakåt ibland? Vi tror mycket på att då och då se tillbaka i backspegeln på vad som har fungerat bra och dåligt för att lära sig inför framtiden. Så nu lever vi som vi lär och tar en titt bakåt, både på oss själva och på den bransch som vi jobbar i!

Vad vi kikat i backspegeln lite extra på:

Har ni själva kikat bakåt på länge?

Det kan ju vara rätt intressant att se vad som har förändrats, hur det var tidigare, vad man har åstadkommit och hur långt man har kommit på den väg man är på.

Det digitala är inte den största förändringen

Vad har förändrats mest de senaste åren? Inte helt oväntat har den digitala transformationen påverkat även oss och det mesta vi gör är idag digitalt. Men för oss har det faktiskt inte varit den största förändringen. Vårt största kliv har varit strategi-delen. Idag kan vi utan att darra på rösten kalla oss för strateger inom design, marknadsföring och kommunikation. Någonstans på vägen blev vi frustrerade när vi märkte att både vi själva, många potentiella och befintliga kunder saknade riktning, målsättningar och karta. Så vi skapade ett ramverk som består av vår process, våra metoder, verktyg och principer. Detta bygger vi allt vi gör på numer och det är väldigt roligt att se hur det skapar nya värden för både oss själva och våra kunder.

Våra fina priser och nomineringar är bra – men är inte det bästa

Vi hade själva tappat räkningen på hur många nomineringar och priser vi vunnit genom åren. Så vi hörde av oss till Svenska Publishingpriset (som är en av de tävlingar vi deltagit i senaste åren) och frågade. De hade stenkoll och det visade sig att vi fått 20 nomineringar, 3 guld och en herrans massa silver- och bronsplaceringar. Trots att vi är en av de minsta spelarna i dessa tävlingssammanhang har vi hamnat i nomineringstoppen flera gånger. Priser och nomineringar i all ära, men det viktigaste är vad våra kunder tycker och vilket slutgiltigt resultat vi kan vara med att bidra till. Det som verkligen ger oss drivkraft är när vi får se och höra resultatet av det vi gör för våra kunder. Och det tror jag gäller många företagare. Man vill känna att det jobb man gör bidrar till något eller är värdefullt för någon.

Design som begrepp har blivit så mycket mer – och så mycket viktigare!

När vi blickar tillbaka i tiden handlade design många gånger om att främst göra produkter och företag mer attraktiva. Idag innebär design så mycket mer! En stor del av design idag handlar om hur man tänker och hur man strukturerar upp idéer, innehåll och funktioner. Strategisk design är idag ett brett begrepp som även omfattar att designa lösningar, tjänster och koncept. Utseendet är i själva verket en väldigt liten del av begreppet ”design” i vår värld, även om det också såklart är viktigt!

Att lyssna strukturerat för att nå fram

Marknadsföring och hur man når fram till människor har förändrats fundamentalt senaste åren. Målgruppen har fått så mycket mer makt över sina egna beslut. Idag har vi alla mycket lättare att hitta relevant information inför ett beslut och är inte längre mottagliga för samma sorts marknadsföring som tidigare. För att skapa effektiv marknadsföring gäller det att förstå hur saker och ting hänger ihop och formulera en röd tråd med de delar och värden som engagerar både företaget och målgruppen. Ibland får man zooma in på detaljer och ibland zooma ut för att se hur allt hänger samman, för att sedan koppla detta till värden för företaget, såväl som till kundnyttan. I grunden handlar det om att på ett strukturerat sätt lyssna, vara nyfiken, undersöka och ställa relevanta frågor.

Var nyfiken – istället för att tro att du redan vet

Många tror att de redan vet vad deras kunder vill höra. Men ofta är det mycket de inte vet, ifall de inte frågat. Har ni en dialog med era kunder?

Att mäta sig fram till bättre resultat

Tidigare har det varit svårt att få mätbarhet i sina marknadsinsatser. Så är det inte längre. Nu kan man kan se exakt vad som funkat bäst, vilka inlägg som drar mest besökare och se vart besökaren kommer ifrån. Vi tröttnade på att inte kunna mäta saker och ting på ett effektivt och sammanhållet sätt, så vi kopplade på ett marketing automationsystem och inledde ett samarbete med Hubspot (nu är vi auktoriserade HubSpot-partners). Idag kan vi mäta det mesta, men idag och framöver ligger utmaningen i att hitta rätt saker att mäta och dra rätt slutsatser av det.

Vi blickar framåt

90% av kunder online använder sökmotorn för att ta ett köpbeslut. Mottagare har makten över vilken marknadsföring de vill nås av. Därför behöver den vara relevant. Därför behöver marknadsföringen hjälpa sina kunder att lösa problem. Därför behöver marknadsföringen finnas just då, när en viss kund vill veta mer, på deras premisser och vara anpassad till just den personen. Det kommer att bli enklare att mäta marknadsföringsinsatser, men svårare att hitta rätt saker att mäta. Och snart kommer även små företag att behöva vara digitala experter för att överleva. Det funkar inte längre att se sin hemsida som en presentation över produkter och hoppas att folk hittar dit. Företagen behöver skapa engagemang och förtroende och hjälpa sina kunder med just deras frågor. Vi ser stora möjligheter för de som lyckas. Och stora utmaningar för de flesta. Det ska bli spännande att lära sig nytt framöver! För är det en sak vi vet så är det just det – att alla kommer att behöva utvecklas och lära sig nytt, för relevant marknadsföring.

Varsågod. En guide du inte vill missa.

Här får du våra 14 hetaste insikter om egenskaper som driver resultat!

All rights reserved Salient.