Flexibel design med fria händer

Deli Verkstan
– En saluhall i miniformat.

Tillsammans med grundarna satte vi oss ner för att definiera konceptet, med målet att skapa en saluhall i miniformat. Den behövde till att börja med två saker: ett namn – som skulle kommunicera ”hemlagat med kvalitet”. Och en varumärkesstrategi och visuell identitet som kan uttrycka hur grundarna passionerat tänker att vardagsmat kan vara högklassig, smart och hälsosam.

Delikatesser i fokus kombinerat med hemlagad mat blev receptet för Deli Verkstan. Vi utvecklade en varumärkesidentitet med ett starkt visuellt uttryck. En logotyp i flera varianter för flexibilitet, en webbplats, ett karaktäristiskt typsnitt och ett brett utbud av foton och illustrationer skapade en flexibel verktygslåda som enkelt skulle kunna appliceras där det behövdes.

Beskrivning av uppdrag i stora drag

Flexibel design med fria händer

Vårt uppdrag

Varumärkesstrategi, Strategisk design, Visuell identitet, Webbplats, Sociala medier, Foto, Film

Ur bra råvaror, kunskap och nyfikenhet föddes Deli Verkstan.

I arbetet med Deli Verkstan var ett av våra fokusområden att styra kunder till butiken. För att skapa intresse hos Deli Verkstans kunder gör vi innehåll som beskriver för kunderna vad man kan göra med produkterna. Exempelvis tog vi fram en historia kring senap och berättade om hur senap framställs. Till det kopplade vi ett blogginlägg på hemsidan och sociala medier där vi skrev recept på såser man kan göra med hjälp av olika sorters senap. På så sätt kan man lyfta produkter till att bli mer intressanta och få kunder nyfikna och lockade till butiken. Detta var bara ett exempel. Vi skriver 1-2 blogginlägg kopplade till sociala medier i veckan för Deli Verkstan med samma upplägg.

Och som du ser nedan kan ett inlägg på facebook innehålla 10-15 bilder och en liten historia. För det är ju sådant som inspirerar – eller vad tycker du?

Siffror och mätning av resultat

450

nya användare på facebook på tre månader

420

nya användare på instagram på tre månader

150

inlägg på instagram på sex månader
deliverkstan

Ordning och reda på innehållet

För att hålla ordning på vad som ska göras och när på hemsidan och i sociala medier har vi skapat en publiceringskalender. Detta gör att deras kunder får relevant information och att man kan planera jobbet inför varje inlägg. Vissa av inläggen gör Deli Verkstan på egen hand, medan mer övergripande och djupgående inlägg gör vi åt Deli Verkstan. Kontinuerligt mäter och analyserar vi resultaten från hemsidan och sociala medier för att kunna optimera kommunikationen.

Foton som inspirerar

Mat är ett tacksamt ämne, eftersom det är lätt att göra lockande med hjälp av bild. Dessutom är det lätt att vara kreativ med mat. Därför har vi satsat på att jobba med mycket bilder. I jobbet med bilder har vi även tagit fram en bildbank som gänget på Deli Verkstan kan tillgå när de vill skapa egna inlägg.

Filmer som förklarar

Vi har även tagit fram filmer som visar hur man tillagar deras matkassar. Film är lätt att ta till sig och tanken är att göra det så enkelt som möjligt för kunderna att få till en sanslöst god rätt till middag.

Fria händer och mycket utrymme för nya idéer

Vårt nära samarbete med Deli Verkstan utvecklas hela tiden. Tack vare ett strukturerat innehållsarbete i kombination med stort utrymme för nya idéer och höga ambitioner som utmanar oss kan vi optimera kommunikationen. Att ha en kund som ger oss fria händer att komma med nya förslag och vara kreativa är guld värt. Vi har en kommunikation som bygger på förtroende och en gemensam vilja att få Deli Verkstan att växa både som koncept och som företag.

Strategin och det säkra varumärkesuttrycket har gjort att Deli Verkstan fått en god start. Idag kan alla på Värmdö åka och njuta av en till bredden fylld butik som har alltifrån matkassar till färdiga efterrätter, såser, sillar och tillbehör. Och Sveriges kanske minsta saluhall fortsätter växa på alla håll och kanter. Snart kommer det att serveras tapas med öl och vin, på uteserveringen. Och det finns även planer på att ha matlagningskurser och choklad- och vinprovning.

Hög kvalitet. Prisbelönt design.

Vill du att vi hjälper dig att utveckla ditt koncept?

Upptäck fler av våra projekt

PolarQuest Expeditions

PolarQuest Expeditions

28 maj, 2018

Stockholm School of Economics

Stockholm School of Economics

26 maj, 2018

Deli Verkstan

Deli Verkstan

1 maj, 2018

Connect Sweden

Connect Sweden

20 juli, 2015